BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność fizyczna i samoocena zdrowia, sprawności fizycznej, osiągnięć sportowych oraz zadowolenie z życia u dzieci i młodzieży w Polsce
Kolejne lata cyklu: 1989 1990 1994 1996 2002 2003 2005 2006 2010 2011 2012
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Robert Szeklicki
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu pozaszkolnej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce, powiązania częstości podejmowania aktywności fizycznej z samooceną zdrowia, sprawności fizycznej, osiągnięć sportowych, zadowoleniem z życia. Postawiono hipotezy: płeć jest czynnikiem istotnie różnicującym poziom aktywności fizycznej, przy czym chłopcy częściej podejmują aktywność fizyczną; częstość podejmowania aktywności fizycznej spada wraz z wiekiem badanych; aktywność fizyczną podejmują częściej dzieci i młodzież z większych ośrodków zamieszkania; zwiększony poziom aktywności fizycznej wpływa na podwyższenie samooceny zdrowia, sprawności fizycznej, osiągnięć sportowych, lepszego zadowolenia z życia. Wykorzystano wyniki zebrane w ramach międzynarodowego programu badań nad zachowaniami zdrowotnymi dzieci i młodzieży szkolnej w Europie (Health Behaviour of School Children, WHO Cross National Survey); analizowano wyniki 2201 chłopców i 2247 dziewcząt w wieku 11, 13 i 15 lat, pochodzących z miast i wsi losowo wybranych 11 województw. Potwierdzono hipotezę o zdecydowanie większej aktywności fizycznej chłopców. Zaobserwowano wyraźną tendencję do zmniejszania się wraz z wiekiem odsetka badanych podejmujących dostatecznie często aktywność fizyczną – wśród 11-latków 63% chłopców i 44,3% dziewcząt, wśród 13-latków odpowiednio 53% i 29%, wśród 15-latków 41,8% i 18,2%. Chłopcy mieszkający na wsi podejmowali aktywność fizyczną rzadziej niż chłopcy mieszkający w mieście; dziewczęta z małych miast deklarowały mniejszą aktywność fizyczną niż dziewczęta ze wsi i z dużych miast. U obu płci stwierdzono pozytywne, wysoce istotne statystycznie zależności pomiędzy deklarowaną częstością podejmowania aktywności fizycznej a samooceną zdrowia, sprawności fizycznej, osiągnięć sportowych, zadowolenia z życia.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, płeć, zdrowie, płeć męska, płeć żeńska, obszar miejski, obszar wiejski, dobre samopoczucie, uczeń, szkoła podstawowa, rozwój fizyczny
TESE descriptors: physical education, gender, health, male, female, urban area, rural area, well-being, pupil, primary school, physical development
Publikacje:
  • Szeklicki, R. (1997). Aktywność fizyczna i samoocena zdrowia, sprawności fizycznej, osiągnięć sportowych oraz zadowolenie z życia u dzieci i młodzieży w Polsce. Wychowanie Fizyczne i Sport, 3, 27-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"