BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postrzeganie przez uczniów gimnazjów wsparcia społecznego a występowanie zachowań ryzykownych
Kolejne lata cyklu: 1989 1990 1994 1996 2002 2003 2005 2006 2010 2011 2012
Data: 2002
Badacz: Agnieszka Małkowska, Barbara Woynarowska
Abstrakt:

Celem badania było ukazanie zależności między postrzeganym przez uczniów klas pierwszych i trzecich gimnazjów wsparciem społecznym a zachowaniami ryzykownymi (upijaniem się, paleniem tytoniu, używaniem marihuany lub haszyszu, uczestnictwem w dręczeniu innych uczniów, uczestnictwem w bójkach oraz wczesną inicjacją seksualną). Badanie zrealizowano w ramach międzynarodowego badania cyklicznego nad Zachowaniami Zdrowotnymi Młodzieży Szkolnej HBSC (Health Behaviour in School-aged Children: A WHO Collaborative Cross-national Study) na reprezentatywnej próbie 4283 osób w wieku 13,7-15,7 roku. W próbie znalazło się 2156 dziewcząt i 2127 chłopców. W badaniu wykorzystano międzynarodowy, standardowy kwestionariusz. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wsparcie otrzymywane z trzech źródeł (nauczyciele, inni uczniowie w klasie i rodzice) zmniejsza ryzyko występowania zachowań zagrażających zdrowiu. Brak wsparcia społecznego zwiększa z kolei to ryzyko. Stwierdzono również, że wsparcie uzyskiwane od nauczycieli i rodziców w większym stopniu decydowało o prawdopodobieństwie wystąpienia zachowań ryzykownych niż wsparcie ze strony kolegów z klasy. Wśród wszystkich rozpatrywanych zachowań ryzykownych wsparcie społeczne, szczególnie to udzielane przez nauczycieli, w największym stopniu redukowało nadużywanie alkoholu i używanie marihuany lub haszyszu. Otrzymywanie wsparcia od rodziców w największym stopniu redukowało z kolei wczesną inicjację seksualną (bardziej niż wsparcie ze strony nauczycieli i kolegów). Najbardziej narażeni na podejmowanie zachowań ryzykownych, szczególnie zażywanie substancji psychoaktywnych, byli uczniowie 15-letni, chłopcy i mieszkańcy miast pozbawieni wsparcia ze strony nauczycieli, innych uczniów i rodziców.

Deskryptory TESE: gimnazjum, dziecko zagrożone, narkomania, zachowania społeczne, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne
TESE descriptors: lower secondary, child at risk, drug abuse, social behaviour, teacher-student relation, parent-child relation, interpersonal relations
Publikacje:
  • Małkowska, A. i Woynarowska, B. (2004). Postrzeganie przez uczniów gimnazjów wsparcia społecznego a występowanie zachowań ryzykownych. Edukacja, 3, 36-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"