BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele o swoim samopoczuciu i pracy po trzech latach wdrażania reformy edukacji
Kolejne lata cyklu: 1989 1990 1994 1996 2002 2003 2005 2006 2010 2011 2012
Typ badania: cykliczne
Data: [2005]
Badacz: Katarzyna Hildt, Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów dotyczącej ich zdrowia i obecnego życia, relacji między nauczycielami, satysfakcji z pracy i kreatywności oraz obciążenia pracą. Kontekstem dla tych opinii było upłynięcie trzech lat od wdrożenia reformy systemu edukacji. Badanie przeprowadzono w ramach międzynarodowego badania cyklicznego nad Zachowaniami Zdrowotnymi Młodzieży Szkolnej HBSC (Health Behaviour in School-aged Cholden: A WHO Collaborative Cross-national Study) z wykorzystaniem ankiety Środowisko szkoły a zdrowie przeznaczonej dla dyrektorów i nauczycieli ze szkół, do których uczęszczali uczniowie wylosowani do badania HBSC. W próbie znalazły się łącznie 534 osoby, w tym 253 dyrektorów szkół oraz ich zastępców (88%) oraz 281 nauczycieli-wychowawców klas piątych szkół podstawowych oraz klas pierwszych i trzecich gimnazjów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych lepiej oceniali swoje zdrowie i poczucie szczęścia niż przeciętny Polak, mimo wielu negatywnych czynników związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Większość nauczycieli lubiło swoją pracę, wykazywało się kreatywnością oraz pozytywnie oceniało swoje relacje z innymi nauczycielami. Wśród zagrożeń dla dobrostanu nauczycieli największe znaczenie okazało się mieć poczucie przeciążenia pracą oraz niepewność co do dalszego zatrudnienia. Stwierdzono pewne różnice między opiniami dyrektorów i nauczycieli, nie były one jednak istotne statystycznie. Dyrektorzy nieco lepiej oceniali swoje zdrowie jako bardzo dobre i częściej uważali, że są bardzo szczęśliwi. Ponadto nieco lepiej oceniali swoje relacje z innymi nauczycielami i częściej wyrażali opinię, że większość nauczycieli lubi swoją pracę. Nieco rzadziej natomiast uważali, że nauczyciele są kreatywni, nadmiernie obciążeni zadaniami związanymi z reformą oraz niepewni co do dalszego zatrudnienia. Dyrektorzy nieco częściej od nauczycieli mieli poczucie przeciążenia pracą szkolną.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zachowania, praca, zawód nauczyciela, reforma szkolnictwa, psychologia, zdrowie
TESE descriptors: teacher, behaviour, labour, teaching profession, educational reform, psychology, health
Publikacje:
  • Komosińska, K., Woynarowska, B. i Hildt, K. (2005). Nauczyciele o swoim samopoczuciu i pracy po trzech latach wdrażania reformy edukacji. Edukacja, 1, 33-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"