BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nastoletni Polacy wobec seksualności
Instytucja:
Data: 3 września 1996 – 6 września 1996
Badacz: Wiktoria Wróblewska
Abstrakt:

Badanie miało na celu określenie postaw nastolatków wobec seksualności. W badaniu wzięło udział 10 106 uczniów ze 128 szkół ponadpodstawowych w 58 miejscowościach. Do czasopism najczęściej czytanych przez młodzież należały: Bravo (35,8%), Bravo Girl (21,9%), Dziewczyna (27%), Popcorn (15,3%). W opinii 33,9% dziewcząt i 21,2% chłopców w prasie, telewizji i filmach bardzo często poruszano tematykę seksu, ale w sposób niewłaściwy. Co czwarty badany uważał, że obecność tej tematyki jest wystarczająca, jednak 51% chłopców i 36,9% dziewcząt chciałoby, aby te tematy pojawiały się częściej. 76,1% chłopców przyznało się do oglądania pornografii, 74,1% do oglądania pism pornograficznych. 43,4% badanych płci męskiej czytało książki o tematyce pornograficznej. Spośród chłopców tylko 16,4% przyznało, że nie mieli żadnych doświadczeń z pornografią. Do oglądania filmów pornograficznych przyznało się 44,5% dziewcząt. Liczba kontaktów z treściami pornograficznymi wzrasta wraz z wiekiem, częściej dotyczy uczniów ze średnią ocen poniżej 3,0. Wśród najsłabszych uczniów (tj. średnia ocen poniżej 3,0) do oglądania filmów pornograficznych przyznało się 72,6% osób, do oglądania pism pornograficznych 68%, do czytania książek pornograficznych 42,6%, do oglądania tańców erotycznych 16%. 50,6% dziewcząt i 45,6% chłopców stwierdziło, że w ich środowisku rówieśniczym o seksie rozmawia się od czasu do czasu, 21,5% dziewcząt i 23,6% chłopców – że dużo, 10,9% dziewcząt i 18,6% chłopców – że bardzo dużo i często. 60,9% uczniów nigdy nie miało w szkole zajęć poświęconych seksualności. Nie miało, ale chciałoby mieć takie zajęcia: 53,% licealistów, 56,1% uczniów technikum albo liceum zawodowego, 52,8% uczniów zasadniczych szkół zawodowych. O metodach zapobiegania ciąży uczniowie dowiadują się najczęściej z telewizji (45,2% dziewcząt i 59,3% chłopców), z czasopism (65,5% dziewcząt i 56,9% chłopców), znacznie rzadziej od rodziców (24,5% dziewcząt i 14,4% chłopców) i w szkole (25,5% dziewcząt i 21,4% chłopców). 96,9% badanych przyznało, że znają różne środki antykoncepcyjne, w tym: prezerwatywę (95,2% dziewcząt i tyle samo chłopców), stosunek przerywany (57,4% dziewcząt i 63,9% chłopców), globulki dopochwowe (46,3% dziewcząt i 38% chłopców), żele dopochwowe (30,4% dziewcząt i 27,6% chłopców), tabletki antykoncepcyjne (85,2% dziewcząt i 77,7% chłopców) itp. W opinii 6,3% dziewcząt i 20,4% chłopców współżycie należy zacząć wtedy, kiedy ma się na to ochotę. 65% dziewcząt i 44,5% chłopców łączyło kontakty seksualne z miłością do drugiej osoby. Tylko 13,7% dziewcząt i 9% chłopców rozpoczęłoby współżycie dopiero po ślubie. 23,8% dziewcząt i 35,3% chłopców miało już za sobą pierwszy stosunek seksualny. 68,6% uczennic i 59,4% uczniów kojarzyło stosunek seksualny z romantycznym przeżyciem, 49,5% dziewcząt i 54,4% chłopców – z rozkoszą. 78% kobiet i 82,2% mężczyzn stosowało podczas pierwszego stosunku środki antykoncepcyjne.

Deskryptory TESE: postawa, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, rozwój dziecka, rozwój poznawczy
TESE descriptors: attitude, interpersonal relations, intergroup relations, child development, cognitive development
Publikacje:
  • Wróblewska, W. (1998). Nastoletni Polacy wobec seksualności. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"