BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcje telewizji we współczesnej rodzinie
Typ badania: cykliczne
Data: 1984 – 1993
Badacz: Mirosława Wawrzak-Chodaczek
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaką funkcję pełni telewizja w wychowaniu dzieci w wieku szkolnym. Badanie przeprowadzono czterokrotnie w 1984, 1988, 1992 i 1993 roku. W kolejnych latach objęto nim odpowiednio 270, 142, 190 i 110 rodzin z Wrocławia. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę wywiadu, ankiety i swobodnej rozmowy. Większość badanych rodzin posiadała dwójkę dzieci (61%) i dysponowała własnym mieszkaniem (88%). Rodzice mieścili się najczęściej w grupie wiekowej 30-40 lat (około 56% w każdym roku badania) i posiadali wykształcenie średnie (36% kobiet było lepiej wykształconych od swoich mężów). W trakcie kolejnych lat badania można było zaobserwować wzrost liczby kolorowych telewizorów i magnetowidów znajdujących się w badanych gospodarstwach domowych oraz zwiększanie się dostępu do telewizji satelitarnej. Porównanie wyników badania z lat 1984-1993 pozwoliło stwierdzić wydłużanie się czasu spędzanego przed telewizorem przez młodsze i starsze pokolenie. Ujawniły się także zależności związane z wykształceniem rodziców – wykształcenie średnie i wyższe matek korelowało z dłuższym czasem poświęconym na oglądanie telewizji niż niższe wykształcenie, co tłumaczyć można było brakiem przepracowania i częściowym odciążaniem w zakresie obowiązków domowych przez mężów. Czas przeznaczony na telewizję u kobiet wydłużył się między 1984 a 1993 rokiem o 40 min i o ponad godzinę w dni wolne od pracy. W przypadku mężczyzn – im wyższe było ich wykształcenie, tym czas spędzony na oglądaniu telewizji był krótszy. Czas poświęcany na telewizję przez dzieci uległ wydłużeniu średnio o 50 min. W 1993 roku poświęcały one na to 2,5 godziny w dni powszednie oraz cztery godziny w dni wolne. Zgromadzony materiał empiryczny umożliwił wyróżnienie sześciu funkcji spełnianych przez telewizję w domu rodzinnym: informacyjną (83% respondentów wskazało ją jako najważniejszą), ludyczną (70%), edukacyjną (59%), integracyjną (46%), kulturalną i wychowawczą.

Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, rodzina, relacje interpersonalne, pedagogika czasu wolnego, wychowanie dziecka
TESE descriptors: mass media, family, interpersonal relations, leisure education, child rearing
Publikacje:
  • Wawrzak-Chodaczek, M. (1996). Funkcje telewizji we współczesnej rodzinie. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 114, 51-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"