BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek nauczycieli wf do doskonalenia zawodowego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Monika Marszołek
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła diagnoza opinii nauczycieli WF-u na temat doskonalenia zawodowego. Badaniem objęto 113 studentów wychowania fizycznego z piątego roku studiów magisterskich (34) oraz drugiego roku studiów niestacjonarnych drugiego stopnia (80). Spośród wszystkich badanych w zawodzie nauczyciela WF-u pracowało 42 studentów (w tym siedmiu z piątego roku oraz 35 z drugiego roku studiów drugiego stopnia). Do zebrania materiału badawczego zastosowano oryginalną oraz zmodyfikowaną wersję Kwestionariusza do Badania Postaw Nauczycieli Wychowania Fizycznego S. Strzyżewskiego i M. Marszołek. W wyniku przeprowadzonego badania pozytywny stosunek respondentów stwierdzono jedynie wobec nowatorstwa w dydaktyce i wychowaniu. Dodatkowo zanotowano różnice w postawie nauczycieli warunkowane przez płeć. Wśród mężczyzn dużo ważniejsze od kwestii wychowawczych okazały się wyniki sportowe oraz sprawność fizyczna. Bez względu na ten czynnik wykazano jednak, że najniższą wartość badani przypisali odpowiedziom, które dotyczyły następujących stwierdzeń: systematycznie korzystam z miesięczników fachowych oraz zawód trenera dostarcza więcej satysfakcji niż zawód nauczyciela. Analiza uzyskanego materiału ujawniła duże rozbieżności pomiędzy prezentowanymi poglądami a praktycznymi działaniami zarówno wśród studentów pracujących, jak i niepracujących w zawodzie nauczyciela WF-u. Stwierdzono, że stosunek badanych do zawodowego doskonalenia się nie jest zadowalający. Sformułowano postulat o uwrażliwieniu w jeszcze większym stopniu studentów wychowania fizycznego na potrzebę ustawicznej edukacji w pracy zawodowej. Zwrócono także uwagę na rolę doradców metodycznych WF-u, którzy mogliby zostać wyposażeni w narzędzia kontroli jakości pracy nauczycieli WF-u, co z kolei przyczyniłoby się do efektywności zajęć prowadzonych w szkołach.

Deskryptory TESE: ustawiczne doskonalenie zawodowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kwalifikacje pedagogiczne, postawa, nauczyciel, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: continuing professional development, in-service teacher training, teaching qualification, attitude, teacher, physical education
Publikacje:
  • Marszołek, M. (2011). Stosunek nauczycieli wf do doskonalenia zawodowego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 2, 20-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"