Tytuł badania: |
Związek między stylami tożsamości i jakością relacji z rodzicami u młodzieży gimnazjalnej i licealnej |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 – 2008 |
Badacz: |
Ewa Gurba |
Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 145 uczniów gimnazjów (średnia wieku: 14,5 roku) oraz 324 licealistów (średnia wieku: 16,26 roku). Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1. Czy istnieje związek między relacjami rodziców z dorastającymi dziećmi i stylami tożsamości tych drugich? Jak związki te kształtują się w różnych fazach edukacji młodzieży (gimnazjum, liceum)? 2. Czy istnieją różnice w tych związkach na poszczególnych poziomach edukacyjnych? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Relacji Rodzice-Dzieci Ewy Gurby oraz Kwestionariusz Stylów Tożsamości Berzonsky'ego. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że sytuacje konfliktowe z rodzicami częściej dotyczą licealistów niż gimnazjalistów. Okazało się ponadto, że w całej grupie respondentów wystąpiły słabe i zarazem istotne statystycznie korelacje między stylem normatywnym i dyfuzyjno-unikającym a wskaźnikami ocen relacji rodzice-dorastające dzieci. Im wyższy był poziom stylu normatywnego u ucznia, tym mniejsze było nasilenie konfliktów z matką i ojcem, mniejsza częstotliwość konfliktów z matką i mniejsza liczba sytuacji konfliktowych z matką. Styl dyfuzyjno-unikający współwystępował z częstotliwością konfliktów z matką. |
Autorskie słowa kluczowe: |
rozwój, kryzys tożsamości, style tożsamości, relacje rodzice – dorastające dzieci |
Author's Keywords: |
development, identity crisis, identity styles, parents-adolescents relations |
Deskryptory TESE: |
konflikt, rozstrzygnięcie sporu, rozwiązywanie problemów, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, młodzież |
TESE descriptors: |
conflict, dispute settlement, problem solving, family, parents, parent-child relation, youth |
Publikacje: |
- Gurba, E. (2010). Związek między stylami tożsamości i jakością relacji z rodzicami u młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Psychologia Rozwojowa, 4, 79-92.
|