BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek między stylami tożsamości i jakością relacji z rodzicami u młodzieży gimnazjalnej i licealnej
Instytucja:
Data: 2006 – 2008
Badacz: Ewa Gurba
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 145 uczniów gimnazjów (średnia wieku: 14,5 roku) oraz 324 licealistów (średnia wieku: 16,26 roku). Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1. Czy istnieje związek między relacjami rodziców z dorastającymi dziećmi i stylami tożsamości tych drugich? Jak związki te kształtują się w różnych fazach edukacji młodzieży (gimnazjum, liceum)? 2. Czy istnieją różnice w tych związkach na poszczególnych poziomach edukacyjnych? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Relacji Rodzice-Dzieci Ewy Gurby oraz Kwestionariusz Stylów Tożsamości Berzonsky'ego. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że sytuacje konfliktowe z rodzicami częściej dotyczą licealistów niż gimnazjalistów. Okazało się ponadto, że w całej grupie respondentów wystąpiły słabe i zarazem istotne statystycznie korelacje między stylem normatywnym i dyfuzyjno-unikającym a wskaźnikami ocen relacji rodzice-dorastające dzieci. Im wyższy był poziom stylu normatywnego u ucznia, tym mniejsze było nasilenie konfliktów z matką i ojcem, mniejsza częstotliwość konfliktów z matką i mniejsza liczba sytuacji konfliktowych z matką. Styl dyfuzyjno-unikający współwystępował z częstotliwością konfliktów z matką.

Autorskie słowa kluczowe: rozwój, kryzys tożsamości, style tożsamości, relacje rodzice – dorastające dzieci
Author's Keywords: development, identity crisis, identity styles, parents-adolescents relations
Deskryptory TESE: konflikt, rozstrzygnięcie sporu, rozwiązywanie problemów, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, młodzież
TESE descriptors: conflict, dispute settlement, problem solving, family, parents, parent-child relation, youth
Publikacje:
  • Gurba, E. (2010). Związek między stylami tożsamości i jakością relacji z rodzicami u młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Psychologia Rozwojowa, 4, 79-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"