BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek rodziców do przyszłości dziecka niepełnosprawnego – wstępne wyniki badań
Data: [2005]
Badacz: Anna Szczepaniak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku rodziców do przyszłości ich niepełnosprawnego dziecka. W badaniu zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji składający się z 60 twierdzeń, do których respondenci ustosunkowywali się na skali od 1 (fałszywe) do 5 (prawdziwe). Badaniem objęto 142 rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną, fizyczną lub sensoryczną oraz z niepełnosprawnością sprzężoną. W ramach badania dokonano analizy czynnikowej metodą głównych składowych oraz sprawdzono rzetelność kwestionariusza. W pierwszym przypadku zidentyfikowano czynnik wyjaśniający 45% wariancji wyników skali, do ostatecznej wersji kwestionariusza wybrano 25 stwierdzeń. Rzetelność testu okazała się wysoka, na poziomie α = 0,944. Analiza częstości odpowiedzi udzielanych przez rodziców pozwoliła stwierdzić zależność między wiekiem rodziców a ich stosunkiem do przyszłości dzieci. Im rodzice byli starsi, tym bardziej pesymistyczna była wizja przyszłości dziecka. Analogiczną zależność zaobserwowano w przypadku wieku samego dziecka. Rodzice byli skłonni z większym optymizmem myśleć o przyszłości młodszych dzieci, z mniejszym natomiast, gdy dzieci były starsze. Również rodzaj niepełnosprawności dziecka wpływał na opinie rodziców. Najbardziej optymistyczni okazali się rodzice dzieci niepełnosprawnych fizycznie i sensorycznie, najmniej zaś – rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Płeć nie stanowiła zmiennej różnicującej odpowiedzi rodziców, tak w przypadku, gdy rozpatrywano płeć rodziców, jak płeć dzieci.

Deskryptory TESE: rodzice, relacja rodzice – dziecko, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, upośledzenie percepcji, postawa
TESE descriptors: parents, parent-child relation, intellectual disability, physical disability, sensory impairment, attitude
Publikacje:
  • Szczepaniak, A. (2005). Stosunek rodziców do przyszłości dziecka niepełnosprawnego – wstępne wyniki badań. Edukacja, 2, 35-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"