BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ewaluacja programu rozwijania zdolności twórczych dzieci przedszkolnych
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Grażyna Poraj
Abstrakt:

Przedmiotem badań była ewaluacja programu edukacyjnego, skierowanego do wychowawców kształcenia na etapie przedszkolnym. Postawiono następujące pytania badawcze: czy podniesienie poziomu umiejętności wychowawców przedszkoli i wprowadzenie nowego programu pracy z dziećmi ma istotny wpływ na rozwój dzieci; czy wytwory dzieci, których wychowawcy uczestniczyli w programie edukacyjnym, różnią się od prac graficznych ich rówieśników, poddawanych tradycyjnym oddziaływaniom w placówkach przedszkolnych. W badaniach wzięły udział przedszkola tzw. modelowe (realizujące nowy program) i kontrolne (realizujące tradycyjny program). Przedmiotem analizy badawczej były wytwory dzieci (rysunek postaci ludzkiej, rysunek na dowolny temat, Test Myślenia Twórczego Urbana-Jellena). Łącznie zbadano dzieci z dwóch przedszkoli z Lublina, dwóch z Kielc i tylu samo z Łodzi. W badaniach, składających się z trzech etapów, uczestniczyło 120 dzieci (etap pierwszy: 1997 rok), 23 dzieci (etap drugi: 1998 rok), 90 dzieci (etap trzeci: 1998 rok). Jakościowa analiza uczniowskich prac pokazała, że brak jest znaczących różnic w rysunkach dzieci z przedszkoli modelowych i kontrolnych (w trzech etapach badań); istnieją widoczne różnice pomiędzy dziećmi z przedszkoli modelowych i kontrolnych w zakresie konstruowania rysunków tematycznych (wyraźne różnice na korzyść pierwszego typu przedszkola).

Deskryptory TESE: kreatywność, uzdolniony, uzdolniony uczeń, dziecko, tworzenie programów nauczania, program nauczania, ewaluacja, jakość nauczania
TESE descriptors: creativity, gifted, gifted pupil, child, curriculum development, curriculum, evaluation, teaching quality
Publikacje:
  • Poraj, G. (2002). Ewaluacja programu rozwijania zdolności twórczych dzieci przedszkolnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 6, 37-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
communicative competences 0
Ma%C5%82gorzata Wojtusiak-B%C4%85bka 0
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"