BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość i dojrzałość ekonomiczna nastolatków
Kolejne lata cyklu: 2009 2010 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: listopad 2010
Badacz: Bartosz Majewski
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza wiedzy, świadomości oraz dojrzałości ekonomicznej nastolatków. Próba badawcza liczyła 341 uczniów piątej i szóstej klasy szkoły podstawowej (słuchaczy Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego z Warszawy, Białegostoku, Katowic i Bełchatowa) oraz 104 uczniów pierwszych klas gimnazjum z Warszawy i Katowic (słuchaczy Akademii Młodego Ekonomisty). Łącznie badaniem objęto 445 osób (w tym 203 chłopców i 199 dziewcząt; 43 osoby nie uzupełniły danych dotyczących płci). Do zebrania materiału posłużono się ankietą, która składała się z trzech części: w pierwszej uczniowie samodzielnie oceniali własną znajomość 15 terminów z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii, w drugiej formułowali definicje oraz uzupełniali luki w zdaniach, a w trzeciej formułowali związek ze zjawiskami gospodarczymi oraz zachowaniami i postawami. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono niski poziom świadomości i dojrzałości ekonomicznej respondentów. Wykazano, że najwięcej problemów sprawiły uczniom zagadnienia makroekonomiczne (PKB, kryzys gospodarczy, budżet państwa, podatki). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami do najtrudniejszych zadań zaliczono: wyjaśnienie przyczyn zmian koniunktury światowej oraz wyjaśnienie, w jaki sposób można walczyć z inflacją. Dodatkowo zwrócono uwagę, że nadal zbyt mała liczba nastolatków uczestniczy w rozmowach dotyczących większych wydatków w domu.

Deskryptory TESE: ekonomia, przedsiębiorczość, nauczanie przedsiębiorczości, gospodarka, kompetencje
TESE descriptors: economics, enterpreneurship, enterprise education, economy, competence
Publikacje:
  • Majewski, B. (2011). Świadomość i dojrzałość ekonomiczna nastolatków – wyniki badania w roku szkolnym 2010/11. e-mentor, 1(38), 16-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"