BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lokalne środowisko przyrodnicze w nauczaniu biologii
Data: [1996]
Badacz: Anna Stefaniak
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów na temat zajęć z biologii przeprowadzonych w terenie. W ankiecie wzięło udział łącznie 60 uczniów z klas piątych szkoły podstawowej. 30 z nich to uczniowie szkoły podstawowej w Siemieniu, którzy często uczestniczą w zajęciach tego rodzaju, a 30 pozostałych to uczniowie szkół podstawowych w Amelinie i Juliopolu, którzy znacznie rzadziej brali udział w lekcjach terenowych. W odpowiedziach na pytanie, dlaczego uczniowie lubią wycieczki biologiczne, dzieci podkreślały wartość kontaktu ze zwierzętami i roślinami, a także bycia na świeżym powietrzu. Pytanie drugie dotyczyło zakątków przyrodniczych w okolicy, które można by polecić kolegom z miasta. Uczniowie z Siemienia potrafili podać wiele takich miejsc, co świadczy o ich dużej znajomości terenu. Z kolei uczniowie z dwu pozostałych szkół potrafili wskazać tylko ogólnie las ze względu na świeże powietrze. Pytanie trzecie dotyczyło reakcji na zwierzęta „obrzydliwe”. Wszystkie dzieci ze szkoły w Siemieniu przypatrują się takim organizmom, obserwują je, dopytują o nie dorosłych. Natomiast dzieci z dwu pozostałych podstawówek w 75% omijają takie zwierzęta, a 25% znęca się nad nimi: miażdży, przekłuwa, depcze, kopie. Jeden uczeń opisał maltretowanie żab. Okazało się, że 98% uczniów z Juliopolu i Amelina lepiej przyswajało wiadomości podczas wycieczek; podobnie odpowiedziało 25% uczniów ze szkoły w Siemieniu, pozostali łatwiej uczą się na lekcjach biologii. Takie wartościowanie było dość zaskakujące, można je tłumaczyć odniesieniem się uczniów tylko do wiedzy programowej.

Deskryptory TESE: biologia, nauki przyrodnicze, nauka o środowisku, środowisko, obszar wiejski, zachowania, zajęcia edukacyjne
TESE descriptors: biology, natural sciences, environmental education, environment, rural area, behaviour, educational activities
Publikacje:
  • Stefaniak, A. (1998). Lokalne środowisko przyrodnicze w nauczaniu biologii. Biologia w Szkole, 2, 104-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"