BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do uczniów z wadą słuchu
Data: [1991]
Badacz: Aniela Korzon
Abstrakt:

Badanie dotyczyło m.in. stosunku uczniów pełnosprawnych do uczniów niedosłyszących. Badaniem objęto: grupę „z kontaktem” (ZK) – 70 uczniów słyszących ze szkół podstawowych z klasami specjalnymi dla dzieci z wadą słuchu lub z klasami zwykłymi, do których uczęszczali pojedynczy uczniowie niesłyszący; grupę „bez kontaktu” (BK) – 105 uczniów szkół podstawowych i średnich, którzy nigdy nie mieli kontaktu z osobami niesłyszącymi; 32 uczniów liceum prowadzącego wydzielone klasy dla młodzieży z wadą słuchu. Uczniów pełnosprawnych pytano o możliwość i gotowość wspólnego spędzania czasu wolnego, wspólnych wyjazdów i wybór ucznia głuchego jako kolegi lub przyjaciela. 68% uczniów potrafiło wymienić miejsce wspólnego spędzania czasu wolnego; 74% grupy BK i 29% ZK nie wiedziało, gdzie można spędzić z głuchym kolegą czas wolny; 9,4% z grupy BK zdecydowanie odrzuciło możliwość spędzania czasu wolnego z głuchym kolegą. W przypadku wspólnych wyjazdów na wycieczkę, obóz, rajd itp. poglądy obu grup różniły się niewiele – od 1% do 5% z przewagą w grupie ZK. Gotowość wyboru głuchego rówieśnika na kolegę lub przyjaciela zgłosiło 46% grupy ZK i 31% grupy BK. Wyniki badania nie potwierdziły istnienia rzeczywistej integracji szkolnej, w której dzieci niedosłyszące byłyby akceptowane mimo niepełnosprawności.

Deskryptory TESE: uczeń, upośledzenie, upośledzenie percepcji, upośledzenie słuchu, kształcenie integracyjne, specjalne potrzeby edukacyjne, zachowania społeczne, szkoła podstawowa, szkoła średnia, relacje interpersonalne
TESE descriptors: pupil, disability, sensory impairment, hearing impairment, inclusive education, special educational needs, social behaviour, primary school, secondary school, interpersonal relations
Publikacje:
  • Korzon, A. (1992). Stosunek nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do uczniów z wadą słuchu. W: A. Hulek i B. Grochmal-Bach (red.), Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej (s. 155-165). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"