BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek nauczyciela do ucznia i poczucie własnej wartości ucznia jako warunek poczucia bezpieczeństwa w szkole
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Marian Wojciech Wójtowicz
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy proces atrybucji szkoły zależy od płci ucznia? Czy stosunek nauczyciela do ucznia ma wpływ na proce atrybucji szkoły jako miejsca bezpiecznego lub nie przez uczniów? Według wstępnych hipotez spodziewano się, że płeć będzie miała wpływ na proces atrybucji szkoły, a także, że stosunek nauczyciela do ucznia będzie miał wpływ na poczucie bezpieczeństwa wśród młodszych dzieci. W badaniu wzięło udział 161 dzieci z klas I-III Szkoły Podstawowej nr 5 w Ciechanowie oraz klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Gozdowie. W badaniu uczestniczyło także sześciu nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz CBI Schaeffera i Aronson do pomiaru poczucia bezpieczeństwa, autorski kwestionariusz aktywności szkolnej do pomiaru poczucia własnej wartości oraz test 300 przymiotników ACL do pomiaru stosunku nauczyciela do ucznia. Na podstawie wyników badania negatywnie zweryfikowano hipotezę zakładającą związek płci z procesem atrybucji szkoły. Okazało się jednak, że pozytywny stosunek nauczyciela do ucznia ma istotny wpływ na poczucie bezpieczeństwa starszych uczniów. Stwierdzono ponadto, że uczniowie starsi mają większe poczucie bezpieczeństwa niż młodsi, co potwierdziło trzecią hipotezę badawczą. Poczucie własnej wartości miało istotny wpływ na wyniki starszych uczniów w tzw. negatywnych skalach poczucia bezpieczeństwa.

Deskryptory TESE: bezpieczeństwo, dobre samopoczucie, relacja nauczyciel – uczeń, zachowania społeczne, samoocena, płeć, wiek
TESE descriptors: safety, well-being, teacher-student relation, social behaviour, self-evaluation, gender, age
Publikacje:
  • Wójtowicz, M.W. (2011). Stosunek nauczyciela do ucznia i poczucie własnej wartości ucznia jako warunek poczucia bezpieczeństwa w szkole. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 175-188). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"