BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy absolwentów ekonomicznych studiów licencjackich
Instytucja:
Data: kwiecień 2007 – maj 2007
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie sytuacji edukacyjnej oraz oceny studiów przez absolwentów ekonomicznych stacjonarnych studiów licencjackich (z kierunków: ekonomia, finanse i bankowość, informatyka i ekonometria, zarządzenie i marketing), którzy ukończyli naukę w 2004 roku (w województwach lubelskim, małopolskim, podlaskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim). W badaniu posłużono się ankietą, którą wysłano do 2589 absolwentów z 21 uczelni (w tym ośmiu publicznych). Analizę wyników oparto na podstawie 143 zwróconych ankiet, co stanowiło 28,7% ankiet wysłanych. Zasadniczym powodem wyboru studiów licencjackich były przede wszystkim motywy o charakterze pragmatycznym: szybkie zdobycie wyższego wykształcenia (1/4 badanych), koszty edukacji (w opinii respondentów były to najtańsze studia), ograniczony wybór innego trybu studiów, niekorzystny wynik rekrutacji na studia magisterskie. Wykazano również, że o wyborze kierunku ekonomicznego zdecydowała przydatność tych studiów w późniejszym uzyskaniu pracy (1/3 badanych). Na drugim miejscu motywów podjęcia wybranych studiów znalazła się realizacja własnych zainteresowań. Większość respondentów (3/5 badanych) podjęła pracę; połowa z nich zgodną z ogólnym profilem studiów. Natomiast co piąty badany realizował się w pracy odpowiadającej uzyskanej na studiach specjalności. Ponad 40% absolwentów wyraziło opinię o mniejszej wartości studiów licencjackich w porównaniu z magisterskimi. Prawie 90% respondentów kontynuowało edukację (wśród nich ponad 97% na uzupełniających studiach magisterskich).

Deskryptory TESE: ocena uczących się, absolwent szkoły wyższej, ekonomia, ewaluacja przez słuchaczy, przebieg kariery zawodowej, studia wyższe pierwszego stopnia, tytuł zawodowy licencjata
TESE descriptors: evaluation of students, graduate, economics, evaluation by students, career advancement, bachelor degree studies, bachelor’s degree
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E. (2008). Losy absolwentów ekonomicznych studiów licencjackich. Wstępna diagnoza. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1-2(25-26), 77-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"