BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy absolwentów gimnazjów integracyjnych w świetle wypowiedzi młodzieży z diagnozą wielopostaciowej niepełnosprawności i opinii rodziców
Data: [2006]
Badacz: Elżbieta Maria Minczakiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak kształtuje się sytuacja pozyskanych dla celów badań jednych z pierwszych absolwentów gimnazjów integracyjnych? Jaki procent absolwentów gimnazjów o charakterze integracyjnym objętych programem badań podjęło starania o przyjęcie do szkół ponadgimnazjalnych? Jaki rodzaj szkół ponadgimnazjalnych wybierały osoby badane? Jakie były przyczyny braku podjęcia przez młodzież decyzji o kształceniu się na poziomie ponadgimnazjalnym? Próbę badawczą stanowiło 397 absolwentów szkół gimnazjalnych (139 dziewcząt i 258 chłopców), które funkcjonowały w systemie integracyjnym od kilku lat. W badaniu wzięło także udział 151 rodziców ankietowanych uczniów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 36,9% respondentów zamierzało dalej się kształcić w liceum profilowanym; 24,06% osób wybrało ogólnodostępne technika zawodowe, a 14,97% zdecydowało się podjąć naukę w szkołach o profilu ogrodniczo-kwieciarsko-dekoratorskim. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 15,58% badanych podjęło starania o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej, jednak po upływie pewnego czasu z niej zrezygnowało (wśród przyczyn porzucenia edukacji najczęściej wskazywano m.in. utrudnienia komunikacyjne, związane z dysfunkcją narządu ruchu, niekorzystną atmosferę panującą w szkole oraz niedostateczne postępy w nauce). 7,49% absolwentów starało się o przyjęcie do szkół ponadgimnazjalnych, ale odrzucono ich aplikację (przede wszystkim ze względu na brak odpowiednich warunków, w tym np. brak podjazdów czy wind). Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła ponadto ustalić, że 52,9% absolwentów gimnazjów integracyjnych nie podjęło próby wyboru szkoły ponadgimnazjalnej (wśród powodów wskazywano m.in. skrajne ubóstwo rodziny, uciążliwy dojazd do szkoły czy brak w rodzinie wzorów społecznych kształcenia się).

Autorskie słowa kluczowe: gimnazjum, integracja, absolwent, kształcenie w systemie integracyjnym
Author's Keywords: secondary school, integration, graduate, integrated educational system
Deskryptory TESE: gimnazjum, kształcenie integracyjne, uczeń, młodzież, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, rodzice, absolwent
TESE descriptors: lower secondary, inclusive education, pupil, youth, people with disabilities, disability, parents, school leaver
Publikacje:
  • Minczakiewicz, E.M. (2006). Losy absolwentów gimnazjów integracyjnych w świetle wypowiedzi młodzieży z diagnozą wielopostaciowej niepełnosprawności i opinii rodziców. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 113-125.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"