BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek struktury motywacji sportowej z wybranymi cechami osobowości uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: listopad 2009
Badacz: Łukasz Bilski, Konrad Tulej
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między strukturą motywacji sportowej a wybranymi cechami osobowości uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych. Badaniem objęto 108 uczniów, w tym 54 dziewczęta i tyle samo chłopców. 53 badanych trenowało siatkówkę, 39 koszykówkę, a 16 – piłkę ręczną. Do pomiaru wykorzystano: Skalę Motywacji Sportowej i Inwentarz Osobowości NEO-FFI. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że osoby charakteryzujące się wysokim poziomem neurotyzmu wykazują jednocześnie niską motywację wewnętrzną i wysoki poziom demotywacji. Wniosek ten powinien skłonić trenerów do podejmowania próby przeciwdziałania negatywnym emocjom – rozładowywania stresu, obniżania nastawienia rywalizacyjnego, by modulować poziom motywacji. Warto także – w obliczu wspomnianych rezultatów badania – podjąć wysiłek, którego celem będzie narzucenie zawodnikom odpowiednich ról grupowych, dostosowanych do umiejętności i cech osobowości ucznia. Respondenci odznaczający się wysokim poziomem ekstrawersji byli bardzo zmotywowani zewnętrznie. Trener dlatego powinien zwrócić szczególną uwagę, by motywacja związana z wyglądem fizycznym nie doprowadziła do zaburzeń odżywiania i samooceny wśród zawodników obu płci. Otwartość na doświadczanie wiązała się ze znaczną demotywacją – warto więc dbać o atrakcyjność zajęć, która będzie stymulować osoby poszukujące nowych doświadczeń. Między osobami uprawiającymi koszykówkę, piłkę ręczną i siatkówkę zauważono różnice w motywacji tylko w zakresie aby doświadczyć pobudzenia, ale różnica ta nie miała charakteru istotnego statystycznie (kształtowała się na poziomie tendencji, p = 0,07).

Author's Keywords: high school students, motivation toward sport, factors of personality
Deskryptory TESE: sprzęt sportowy, motywacja, osobowość, kreatywność, krytycyzm
TESE descriptors: sports equipment, motivation, personality, creativity, critical sense
Publikacje:
  • Bilski, Ł. i Tulej, K. (2011). Związek struktury motywacji sportowej z wybranymi cechami osobowości uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 34, 51-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"