Abstrakt: |
Celem badania było określenie sposobu, w jaki zdolności twórcze modyfikują zachowania typu A (skrajne współzawodnictwo, dążenie do licznych i znaczących sukcesów, agresywność, niecierpliwość, pośpiech w walce o sukces) z uwzględnieniem postaw rodzicielskich jako ważnej zmiennej pośredniczącej. Badaniem objęto 249 uczniów Szkoły Muzycznej w Łodzi z klas VI-VIII szkoły podstawowej i klas I-IV liceum w wieku 13-19 lat. W badaniu wykorzystano Test Myślenia Twórczego Urbana-Jellena (1986) do pomiaru zdolności twórczych, test BWZ K. Wrześniewskiego (1988) do pomiaru wzoru zachowania oraz Kwestionariusz do badania postaw rodzicielskich A. Roe i M. Siegelmana w opracowaniu W. Kowalskiego (1984) do pomiaru postaw rodzicielskich. Wyniki badania umożliwiły sformułowanie następujących wniosków: profile wyników osób twórczych i nietwórczych okazały się odmienne, co zdaniem badaczy potwierdziło rolę uzdolnień twórczych w determinowaniu zachowań ludzi w różnych sytuacjach życiowych. Postawa kochająca rodziców osób twórczych związana była z wysokimi wartościami globalnego wskaźnika wzoru zachowań A, a w przypadku osób nietwórczych odpowiadały im wartości niskie. Rezultat ten okazał się zaskakujący i trudny do zinterpretowania w świetle założeń badania. W obydwu grupach badanych, wyznaczonych przez poziom twórczości, postawa wymagająca matek sprzyjała wysokim wskaźnikom wzoru zachowań A. Postawa odrzucająca ojców wiązała się z wysokimi wskaźnikami wzoru zachowań A, postawa liberalna – z niskimi. |