BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Picie alkoholu przez 15-letnią młodzież w Polsce w latach 2002-2010. Zmiany w ogólnej populacji oraz według płci i zamożności rodziny
Kolejne lata cyklu: 1989 1990 1994 1996 2002 2003 2005 2006 2010 2011 2012
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Joanna Mazur, Barbara Woynarowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zachowań zdrowotnych piętnastolatków. W badaniu uczestniczyło 1551 respondentów (uczniowie klas trzecich gimnazjalnych). Badani uczniowie byli w wieku od 14,5 do 16,5 lat (zgodnie z protokołem badań HBSC). Do zebrania materiału posłużono się standardowym kwestionariuszem HBSC. W kwestionariuszu pytano badanych m.in.: Jak często obecnie pijesz napoje alkoholowe, takie jak piwo, wino, wódkę? Weź pod uwagę nawet małe ilości wypijanego alkoholu; Czy wypiłeś kiedyś tak dużo alkoholu, że czułeś, że jesteś naprawdę pijany? Kiedy po raz pierwszy w życiu zdarzyło ci się robić następujące rzeczy? (M.in. picie alkoholu po raz pierwszy w życiu). Do określenia zamożności rodziny posłużono się skalą FAS (dotyczącą posiadania własnego pokoju, samochodu w rodzinie, wyjazdów na wakacje albo ferie z rodziną, posiadania komputera, oceny zamożności rodziny). Analizę przeprowadzono w dwóch przekrojach, jeden z nich dotyczył zależności między częstotliwością picia alkoholu przez młodzież a zamożnością rodziny. 24,9% uczniów zadeklarowało, że w ogóle nie piją piwa, wina ani wódki. 12,3% piło piwo, wino albo wódkę co najmniej raz w tygodniu. Nieco ponad połowa respondentów (52,8%) nigdy w życiu nie była w stanie upojenia alkoholowego. 31,7% jednak upiło się przynajmniej raz. 30% przyznało, że pili alkohol przed 13. rokiem życia, 23,2% zaś upiło się po raz pierwszy przed ukończeniem 15. roku życia. Wśród respondentów, którzy nigdy nie pili alkoholu, znalazło się 20,6% osób z raczej biednych rodzin (16,7% chłopców oraz 23,6% dziewcząt), 26,1% z rodzin przeciętnych (20% chłopców i 31,6% dziewcząt) oraz 24,8% osób z rodzin bogatych (25% chłopców i 24,7% dziewcząt). Wśród uczniów pijących wymienione alkohole przynajmniej raz w tygodniu było: 15,5% respondentów z raczej biednych rodzin (16,7% chłopców i 14,6% dziewcząt), 9,6% z przeciętnych rodzin (12,2% chłopców i 7,2% dziewcząt) oraz 15,6% osób z bogatych rodzin (21% chłopców i 10% dziewcząt). Nigdy nie upiło się 49,7% uczniów z raczej biednych rodzin (41,8% chłopców i 55,6% dziewcząt), 55,1% z przeciętnych (48,7% chłopców i 60,9% dziewcząt) oraz 51,2% z bogatych (48,2% chłopców i 54,3% dziewcząt). Przynajmniej raz w życiu upiło się 37,6% osób z rodzin raczej biednych (38,8% chłopców i 36,7% dziewcząt), 29% z rodzin przeciętnych (36,2% chłopców i 22,3% dziewcząt) oraz 33,7% z bogatych (36,4% chłopców i 30,9% dziewcząt).

Autorskie słowa kluczowe: wzory picia alkoholu, społeczne nierówności w zdrowiu, gradient społeczny, różnice zależne od płci
Author's Keywords: alcohol drinking patterns, social inequalities in health, social gradient, gender-related differences
Deskryptory TESE: narkomania, choroba, postawa, postawa wobec szkoły, zachowania społeczne, zdrowie
TESE descriptors: drug abuse, illness, attitude, attitude towards school, social behaviour, health
Publikacje:
  • Mazur, J. i Woynarowska, B. (2011). Picie alkoholu przez 15-letnią młodzież w Polsce w latach 2002–2010. Zmiany w ogólnej populacji oraz według płci i zamożności rodziny. Alkoholizm i Narkomania, 4, 275-296.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"