Tytuł badania: |
Związek między rozwojem myślenia moralnego a tendencją do zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych w okresie dorastania |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Dorota Czyżowska, Anna Oleszkowicz |
Abstrakt: |
Założono wstępnie, że większą skłonność do zachowań agresywnych będzie miała młodzież o niższym poziomie myślenia moralnego. Sformułowano także hipotezę, według której adolescenci mieli prezentować wyższy poziom myślenia moralnego i jednocześnie charakteryzować się większym poczuciem odpowiedzialności. Do zebrania materiału wykorzystano Test Rozumienia Problemów, Skalę Poczucia Odpowiedzialności oraz Kwestionariusz RTSS do pomiaru skłonności do zachowań agresywnych. W badaniu wzięło udział 136 osób w wieku od 15 do 19 lat, w tym 93 dziewczęta oraz 43 chłopców. Respondenci uczęszczali do gimnazjów i liceów ogólnokształcących. Badanie potwierdziło istnienie słabych korelacji między stadiami rozumowania moralnego a tendencją do zachowań agresywnych. Okazało się ponadto, że w kształtowaniu się poczucia odpowiedzialności ważniejsze jest rozumienie zasad budowania ładu społecznego niż słabsza orientacja negatywistyczna. Zaobserwowano umiarkowaną ujemną korelację między poczuciem odpowiedzialności a tendencją do reagowania agresją w sytuacjach trudnych, a także umiarkowaną dodatnią korelację z tendencją do konstruktywnego radzenia sobie z trudną sytuacją. Potwierdzono również hipotezę zakładającą związek agresji i poczucia odpowiedzialności z płcią – poczucie odpowiedzialności okazało się bardziej charakterystyczne dla dziewcząt, a agresywne radzenie z sytuacją trudną było częstsze w przypadku chłopców. |
Autorskie słowa kluczowe: |
agresja, rozwój moralny, poczucie odpowiedzialności |
Author's Keywords: |
development of moral reasoning, sense of responsibility |
Deskryptory TESE: |
konflikt, kompetencje społeczne, osobowość, rozumienie, młodzież, przemoc |
TESE descriptors: |
conflict, social competences, personality, comprehension, youth, violence |
Publikacje: |
- Czyżowska, D. i Oleszkowicz, A. (2010). Związek między rozwojem myślenia moralnego a tendencją do zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych w okresie dorastania. Psychologia Rozwojowa, 2, 47-59.
|