BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek między rozwojem myślenia moralnego a tendencją do zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych w okresie dorastania
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Dorota Czyżowska, Anna Oleszkowicz
Abstrakt:

Założono wstępnie, że większą skłonność do zachowań agresywnych będzie miała młodzież o niższym poziomie myślenia moralnego. Sformułowano także hipotezę, według której adolescenci mieli prezentować wyższy poziom myślenia moralnego i jednocześnie charakteryzować się większym poczuciem odpowiedzialności. Do zebrania materiału wykorzystano Test Rozumienia Problemów, Skalę Poczucia Odpowiedzialności oraz Kwestionariusz RTSS do pomiaru skłonności do zachowań agresywnych. W badaniu wzięło udział 136 osób w wieku od 15 do 19 lat, w tym 93 dziewczęta oraz 43 chłopców. Respondenci uczęszczali do gimnazjów i liceów ogólnokształcących. Badanie potwierdziło istnienie słabych korelacji między stadiami rozumowania moralnego a tendencją do zachowań agresywnych. Okazało się ponadto, że w kształtowaniu się poczucia odpowiedzialności ważniejsze jest rozumienie zasad budowania ładu społecznego niż słabsza orientacja negatywistyczna. Zaobserwowano umiarkowaną ujemną korelację między poczuciem odpowiedzialności a tendencją do reagowania agresją w sytuacjach trudnych, a także umiarkowaną dodatnią korelację z tendencją do konstruktywnego radzenia sobie z trudną sytuacją. Potwierdzono również hipotezę zakładającą związek agresji i poczucia odpowiedzialności z płcią – poczucie odpowiedzialności okazało się bardziej charakterystyczne dla dziewcząt, a agresywne radzenie z sytuacją trudną było częstsze w przypadku chłopców.

Autorskie słowa kluczowe: agresja, rozwój moralny, poczucie odpowiedzialności
Author's Keywords: development of moral reasoning, sense of responsibility
Deskryptory TESE: konflikt, kompetencje społeczne, osobowość, rozumienie, młodzież, przemoc
TESE descriptors: conflict, social competences, personality, comprehension, youth, violence
Publikacje:
  • Czyżowska, D. i Oleszkowicz, A. (2010). Związek między rozwojem myślenia moralnego a tendencją do zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych w okresie dorastania. Psychologia Rozwojowa, 2, 47-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"