Tytuł badania: |
Zachowania zaradcze młodzieży nieśmiałej |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Stanisława Tucholska, Magdalena Umecka |
Abstrakt: |
W badanej próbie znaleźli się uczniowie wszystkich trzech klas gimnazjalnych ze szkoły w Ostrowie Wielkopolskim – 233 osoby. Do analizy zakwalifikowano dane 219 uczniów, w tym 95 chłopców i 124 dziewcząt. Do grupy o niskiej nieśmiałości przydzielono 58 osób; tyle samo do grupy o niskiej nieśmiałości. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie w adaptacji Januszewskiej oraz Kwestionariusz Nieśmiałości Croziera w adaptacji Tucholskiej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodzież bardzo nieśmiała stosuje – w sytuacji stresowej – emocjonalnie zorientowane strategie radzenia sobie, związane z zachowaniami ucieczkowymi, unikaniem kontaktów, myśleniem o zaistniałej sytuacji i niemożnością skoncentrowania się na czymś innym. Okazało się ponadto, że nieśmiała młodzież nie potrafi radzić sobie ze stresem w sposób konstruktywny; wybiera raczej zachowania autodestrukcyjne i agresywne. |
Deskryptory TESE: |
osobowość, dobre samopoczucie, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, kompetencje |
TESE descriptors: |
personality, well-being, social behaviour, social competences, competence |
Publikacje: |
- Umecka, M. i Tucholska, S. (2009). Zachowania zaradcze młodzieży nieśmiałej. Przegląd Psychologiczny, 3, 263-276.
|