BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Hierarchiczna organizacja nabywania sprawności w zakresie rozumienia treści czytanego materiału
Typ badania: podłużne
Data: 1998 – 2000
Badacz: Krystyna Sochacka
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło przyswajanie umiejętności czytania przez dzieci na początkowym etapie kształcenia. W badaniu wzięła udział jednorodna grupa licząca około 100 dzieci z miejskiej szkoły w Białymstoku. Ocenę rozumienia treści czytanego tekstu przeprowadzono sześć razy (trzykrotnie w klasie przedszkolnej w odstępach dwumiesięcznych oraz trzykrotnie w klasie pierwszej w odstępach czteromiesięcznych). Rozumienie wyrazów sprawdzano za pomocą dobierania odpowiednich podpisów do obrazków, rozumienie zdań – poprzez wskazanie obrazków przedstawiających czytane zdanie, z kolei rozumienie tekstu w oparciu o odpowiedzi na pytania związane z przeczytaną treścią. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że proces rozumienia treści czytanego materiału rozwija się w czasie. Większość respondentów rozumiała pojedyncze wyrazy w drugiej połowie klasy przedszkolnej, pod koniec tej klasy rozumiała treść pojedynczych zdań oraz od połowy klasy pierwszej odnotowano wśród badanych rozumienie tekstu. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że w większości (52%) respondenci prezentowali konkretny poziom rozumienia treści; poziom wyjaśniający zaobserwowano u 26% dzieci, natomiast najwyższy poziom wyjaśniająco-uogólniający prezentowało 17% osób (u 5% odnotowano całkowity brak rozumienia treści).

Deskryptory TESE: umiejętność czytania, umiejętności podstawowe, czytanie, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: , basic skills, reading, child development, pre-primary education, transition from pre-primary to primary education, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Sochacka, K. (2006). Hierarchiczna organizacja nabywania sprawności w zakresie rozumienia treści czytanego materiału. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 129-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"