BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: ROSE Survey in Poland
Projekt badawczy:
  • ROSE: The Relevance of Science Education
Instytucja:
Data: maj 2003 – czerwiec 2003
Badacz: Jarosław Dymara, Ryszard M. Janiuk, Elwira Samonek-Miciuk, Camilla Schreiner, Svein Sjøberg
Abstrakt:

ROSE – The Relevance of Science Education – jest międzynarodowym badaniem porównawczym, koordynowanym przez Uniwersytet w Oslo, mającym na celu określenie istotnych czynników, jakie w opinii uczniów gimnazjum mają wpływ na naukę przedmiotów ścisłych (przyrodniczych). W Polsce badania kwestionariuszowe prowadził zespół z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Do otrzymanego kwestionariusza polscy badacze dodali pytanie: Co sprawia Ci największą trudność w nauce: biologii, chemii, fizyki, geografii? Dodatkowo przygotowano pytania na temat doświadczenia zawodowego nauczycieli, warunków nauczania przedmiotów ścisłych (wyposażenia pracowni w odpowiedni sprzęt), podręczników oraz zajęć pozaszkolnych.Kwestionariusz skierowany był do gimnazjalistów klas trzecich; badanie przeprowadzono pod koniec roku szkolnego, stąd większość uczniów była w wieku 16 lat. Liczba respondentów ostatecznie wynosiła 654 uczniów, w tym 368 dziewcząt i 286 chłopców; 104 piętnastolatków, 509 szesnastolatków, 34 siedemnastolatków, pięciu osiemnastolatków (w dwóch ankietach brak informacji o wieku). W badaniu uczestniczyło 25 gimnazjów, wybranych z terenów miejskich i wiejskich. Wyniki badania wykazały, że polscy gimnazjaliści spośród przedmiotów przyrodniczych najchętniej uczą się biologii, następnie geografii i fizyki, zaś chemii okazują najmniejsze zainteresowanie.

Deskryptory TESE: biologia, chemia, fizyka, geografia, gimnazjum, dydaktyka, nauki przyrodnicze, proces uczenia się, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, uczenie się, warunki kształcenia, tworzenie programów nauczania, nauki ścisłe, program nauczania
TESE descriptors: biology, chemistry, physics, geography, lower secondary, didactics, natural sciences, learning process, lower secondary, learning, learning context, curriculum development, natural sciences, curriculum
Publikacje:
  • Janiuk, R.M., Dymara, J. i Samonek-Miciuk, E. (2006). Results from the ROSE Project and Science Education in Poland. Pobrane z http://roseproject.no/network/countries/poland/pol-ryszard-ioste2006.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"