|
|
Tytuł badania: | ROSE Survey in Poland |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | maj 2003 – czerwiec 2003 |
Badacz: | Jarosław Dymara, Ryszard M. Janiuk, Elwira Samonek-Miciuk, Camilla Schreiner, Svein Sjøberg |
Abstrakt: |
ROSE – The Relevance of Science Education – jest międzynarodowym badaniem porównawczym, koordynowanym przez Uniwersytet w Oslo, mającym na celu określenie istotnych czynników, jakie w opinii uczniów gimnazjum mają wpływ na naukę przedmiotów ścisłych (przyrodniczych). W Polsce badania kwestionariuszowe prowadził zespół z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Do otrzymanego kwestionariusza polscy badacze dodali pytanie: Co sprawia Ci największą trudność w nauce: biologii, chemii, fizyki, geografii? Dodatkowo przygotowano pytania na temat doświadczenia zawodowego nauczycieli, warunków nauczania przedmiotów ścisłych (wyposażenia pracowni w odpowiedni sprzęt), podręczników oraz zajęć pozaszkolnych.Kwestionariusz skierowany był do gimnazjalistów klas trzecich; badanie przeprowadzono pod koniec roku szkolnego, stąd większość uczniów była w wieku 16 lat. Liczba respondentów ostatecznie wynosiła 654 uczniów, w tym 368 dziewcząt i 286 chłopców; 104 piętnastolatków, 509 szesnastolatków, 34 siedemnastolatków, pięciu osiemnastolatków (w dwóch ankietach brak informacji o wieku). W badaniu uczestniczyło 25 gimnazjów, wybranych z terenów miejskich i wiejskich. Wyniki badania wykazały, że polscy gimnazjaliści spośród przedmiotów przyrodniczych najchętniej uczą się biologii, następnie geografii i fizyki, zaś chemii okazują najmniejsze zainteresowanie. |
Deskryptory TESE: | biologia, chemia, fizyka, geografia, gimnazjum, dydaktyka, nauki przyrodnicze, proces uczenia się, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, uczenie się, warunki kształcenia, tworzenie programów nauczania, nauki ścisłe, program nauczania |
TESE descriptors: | biology, chemistry, physics, geography, lower secondary, didactics, natural sciences, learning process, lower secondary, learning, learning context, curriculum development, natural sciences, curriculum |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.