Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie umiejętnościami osób dorosłych. Powszechne jest już przekonanie, że to od wiedzy i umiejętności, a nie od poziomu wykształcenia formalnego, zależy pomyślność rozwoju gospodarczego, stąd poszukuje się sposobów poprawy jakości kształcenia i szkolenia.
Badanie Edukacji Obywatelskiej (Civic Education Study - CivEd) to badanie porównujące osiągniecia uczniów w zakresie wiedzy obywatelskiej, zorganizowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badania Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA). W program zaangażowanych było 51 krajów, z czego 28 zdecydowało się na udział w badaniach. W Polsce badanie koordynował prof. dr hab. Krzysztof Koseła z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study) skierowano do uczniów klas czwartych szkoły podstawowej (10-latków). Program jest koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Edukacyjnych - International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Badanie PIRLS odbywa się w cyklu 5-letnim.
Przedmiotem pomiaru jest czytanie pod względem doświadczenia literackiego (rozumenie tekstów literackich) oraz czytanie w celu uzyskania informacji (rozumenie tekstów użytkowych). W Polsce byli badani uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej, a więc wyniki testu pokazują efekty uczenia się w końcowym etapie kształcenia zintegrowanego.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (Programme for International Student Assessment) jest koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W badaniu mierzone są umiejętności 15-latków w zakresie czytania (rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury), matematyki oraz nauk przyrodniczych. Badanie jest realizowane w cyklu trzyletnim, począwszy od 2000 roku. Metodologia badania pozwala na porównywanie wyników z każdej dziedziny w czasie. W każdym cyklu jedna umiejętność jest traktowana jako wiodąca, np. w 2000 roku było to czytanie, w 2003 – matematyka, w 2006 – nauki przyrodnicze.
Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey) jest projektem badawczym, dotyczącym rozwoju zawodowego nauczycieli, który jako pierwszy wskazuje na znaczenie środowiska szkolnego i warunków pracy nauczyciela w szkole. Nowatorstwo badania polega na tym, że TALIS stwarza nauczycielom i dyrektorom szkół możliwość wniesienia własnych przemyśleń do badań i polityki edukacyjnej.
Badanie Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Matematyki (Teacher Education and Development Study in Mathematics) to projekt koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). W badaniu, oprócz Polski, wzięły udział następujące kraje: Botswana, Chile, Filipiny, Gruzja, Hiszpania, Kanada, Malezja, Niemcy, Norwegia, Oman, Rosja, Singapur, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Tajlandia i Tajwan (Tajpej).
Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (Trends in International Mathematics and Science Study) realizowane jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Edukacyjnych - International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) we współpracy z Timss and Pirls International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.