Badanie Edukacji Obywatelskiej (Civic Education Study - CivEd) to badanie porównujące osiągniecia uczniów w zakresie wiedzy obywatelskiej, zorganizowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badania Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA). W program zaangażowanych było 51 krajów, z czego 28 zdecydowało się na udział w badaniach. W Polsce badanie koordynował prof. dr hab. Krzysztof Koseła z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie umiejętnościami osób dorosłych. Powszechne jest już przekonanie, że to od wiedzy i umiejętności, a nie od poziomu wykształcenia formalnego, zależy pomyślność rozwoju gospodarczego, stąd poszukuje się sposobów poprawy jakości kształcenia i szkolenia.
Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study) skierowano do uczniów klas czwartych szkoły podstawowej (10-latków). Program jest koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Edukacyjnych - International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Badanie PIRLS odbywa się w cyklu 5-letnim.
Przedmiotem pomiaru jest czytanie pod względem doświadczenia literackiego (rozumenie tekstów literackich) oraz czytanie w celu uzyskania informacji (rozumenie tekstów użytkowych). W Polsce byli badani uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej, a więc wyniki testu pokazują efekty uczenia się w końcowym etapie kształcenia zintegrowanego.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (Programme for International Student Assessment) jest koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W badaniu mierzone są umiejętności 15-latków w zakresie czytania (rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury), matematyki oraz nauk przyrodniczych. Badanie jest realizowane w cyklu trzyletnim, począwszy od 2000 roku. Metodologia badania pozwala na porównywanie wyników z każdej dziedziny w czasie. W każdym cyklu jedna umiejętność jest traktowana jako wiodąca, np. w 2000 roku było to czytanie, w 2003 – matematyka, w 2006 – nauki przyrodnicze.
Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey) jest projektem badawczym, dotyczącym rozwoju zawodowego nauczycieli, który jako pierwszy wskazuje na znaczenie środowiska szkolnego i warunków pracy nauczyciela w szkole. Nowatorstwo badania polega na tym, że TALIS stwarza nauczycielom i dyrektorom szkół możliwość wniesienia własnych przemyśleń do badań i polityki edukacyjnej.
Badanie Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Matematyki (Teacher Education and Development Study in Mathematics) to projekt koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). W badaniu, oprócz Polski, wzięły udział następujące kraje: Botswana, Chile, Filipiny, Gruzja, Hiszpania, Kanada, Malezja, Niemcy, Norwegia, Oman, Rosja, Singapur, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Tajlandia i Tajwan (Tajpej).
Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (Trends in International Mathematics and Science Study) realizowane jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Edukacyjnych - International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) we współpracy z Timss and Pirls International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.