BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania typu A-B a osiągnięcia szkolne dzieci i wykształcenie ich rodziców
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, czy istnieje związek między zachowaniami typu A-B a osiągnięciami szkolnymi dzieci i wykształceniem ich rodziców. Zachowania Typu A scharakteryzowano jako skłonność do rywalizacji, zniecierpliwienia, agresji i ciągłego nastawienia na bycie lepszym. Badaniem objęto 154 uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych. W badaniu wykorzystano dwie techniki do pomiaru zachowań typu A-B: Matthews Youth Test for Health – MYTH (Matthews, Angulo, 1980) oraz A-B Rating Scale – H-W (Hnter i in., 1982). Obie techniki zostały zaadaptowane do polskich warunków (Ogińska-Bulik, Juczyński, 1994). W badaniu wykorzystano również dane dotyczące ocen szkolnych uczniów oraz informacje o wykształceniu ich rodziców. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że ci badani uczniowie, u których stwierdzono tendencję do zachowań typu A, charakteryzowali się lepszymi osiągnięciami szkolnymi w porównaniu z pozostałymi uczniami. Okazało się również, że uczniowie posiadający rodziców z wykształceniem średnim i wyższym wykazywali tendencję do zachowań typu A.

Deskryptory TESE: pochodzenie społeczne, rodzice, psychologia, zachowania, efekt uczenia się
TESE descriptors: social background, parents, psychology, behaviour, learning outcome
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (1996). Zachowania typu A-B a osiągnięcia szkolne dzieci i wykształcenie ich rodziców. Psychologia Wychowawcza, 2, 134-139.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"