
Obserwuj
Tytuł badania: |
ICCS – IEA International Civic and Citizenship Education Study |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Jakub Cichosz, Roman Dolata, Krzysztof Koseła, Krystyna Ewa Siellawa-Kolbowska, Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska |
Abstrakt: |
Badanie ICCS, stanowiące kontynuację CivEd IEA (1999), miało na celu pomiar wiedzy obywatelskiej i postaw nastolatków wobec spraw publicznych oraz stopień przygotowania uczniów do pełnienia ról obywatelskich. Badanie zrealizowano w 2009 roku w 38 krajach z pięciu kontynentów. W tym największym międzynarodowym pomiarze wiedzy obywatelskiej wzięło udział ponad 140 000 uczniów i 62 000 nauczycieli z przeszło 5000 szkół. Odpowiedzi nauczycieli i dyrektorów szkół pokazują, w jakich warunkach odbywa się nauczanie obywatelskie i jakich treści dotyczy. Na testy i pytania odpowiadali uczniowie ósmej klasy – w Polsce byli to uczniowie drugiej klasy gimnazjum. Zebrane dane pozwalają również ocenić rolę rodziny i mediów w tej ważnej dziedzinie edukacji. W pierwszej dziesiątce znaleźli się uczniowie ze Skandynawii: Finowie, Duńczycy i Szwedzi. Czwarte i piąte miejsce przypadło uczniom z Korei Południowej i Tajwanu. Polscy uczniowie zajęli wysokie, szóste miejsce, co zasługuje na uznanie, szczególnie na tle wyników młodzieży z krajów o długiej i nieprzerwanej tradycji demokratycznych rządów, takich jak Szwajcaria, Anglia czy Belgia. Analiza rozkładu wyników w poszczególnych społeczeństwach pokazuje, że stosunkowo duża część polskich nastolatków może się poszczycić znaczną wiedzą o polityce i sprawach społecznych. |
Deskryptory TESE: |
obywatel, społeczeństwo wiedzy, demokracja, dziedzina edukacji, młodzież, IEA |
TESE descriptors: |
citizen, knowledge society, democracy, branch of education, youth, International Association for Evaluation of Educational Achivement |
Publikacje: |
- Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D. i Losito, B. (2010). ICCS 2009 International Report: Civic knowledge, attitudes, and engagement among lower-secondary school students in 38 countries. Pobrane z http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/Publications/Electronic_versions/ICCS_2009_International_Report.pdf
 - Koseła, K. (2011). Badanie 'International Civic and Citizeship Education Study' (ICCS) - źródło nowych danych o młodzieży. W: K. Szafraniec, M. Zielińska (red.), Zrozumieć społeczeństwo - zrozumieć pokolenia "Roczniki Lubuskie", 2011.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.