BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: ICCS – IEA International Civic and Citizenship Education Study
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Jakub Cichosz, Roman Dolata, Krzysztof Koseła, Krystyna Ewa Siellawa-Kolbowska, Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska
Abstrakt:

Badanie ICCS, stanowiące kontynuację CivEd IEA (1999), miało na celu pomiar wiedzy obywatelskiej i postaw nastolatków wobec spraw publicznych oraz stopień przygotowania uczniów do pełnienia ról obywatelskich. Badanie zrealizowano w 2009 roku w 38 krajach z pięciu kontynentów. W tym największym międzynarodowym pomiarze wiedzy obywatelskiej wzięło udział ponad 140 000 uczniów i 62 000 nauczycieli z przeszło  5000 szkół. Odpowiedzi nauczycieli i dyrektorów szkół pokazują, w jakich warunkach odbywa się nauczanie obywatelskie i jakich treści dotyczy. Na testy i pytania odpowiadali uczniowie ósmej klasy – w Polsce byli to uczniowie drugiej klasy gimnazjum. Zebrane dane pozwalają również ocenić rolę rodziny i mediów w tej ważnej dziedzinie edukacji. W pierwszej dziesiątce znaleźli się uczniowie ze Skandynawii: Finowie, Duńczycy i Szwedzi. Czwarte i piąte miejsce przypadło uczniom z Korei Południowej i Tajwanu. Polscy uczniowie zajęli wysokie, szóste miejsce, co zasługuje na uznanie, szczególnie na tle wyników młodzieży z krajów o długiej i nieprzerwanej tradycji demokratycznych rządów, takich jak Szwajcaria, Anglia czy Belgia. Analiza rozkładu wyników w poszczególnych społeczeństwach pokazuje, że stosunkowo duża część polskich nastolatków może się poszczycić znaczną wiedzą o polityce i sprawach społecznych.

Deskryptory TESE: obywatel, społeczeństwo wiedzy, demokracja, dziedzina edukacji, młodzież, IEA
TESE descriptors: citizen, knowledge society, democracy, branch of education, youth, International Association for Evaluation of Educational Achivement
Publikacje:
  • Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D. i Losito, B. (2010). ICCS 2009 International Report: Civic knowledge, attitudes, and engagement among lower-secondary school students in 38 countries. Pobrane z http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/Publications/Electronic_versions/ICCS_2009_International_Report.pdf
  • Koseła, K. (2011). Badanie 'International Civic and Citizeship Education Study' (ICCS) - źródło nowych danych o młodzieży. W: K. Szafraniec, M. Zielińska (red.), Zrozumieć społeczeństwo - zrozumieć pokolenia "Roczniki Lubuskie", 2011.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"