Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy czasu oraz warunków pracy polskich nauczycieli. Próbę badawczą stanowili pedagodzy, których poddano 24 wywiadom grupowych. W badaniu wzięło też udział 4762 nauczycieli z 921 szkół, którzy wypełnili ankietę internetową (CAWI), oraz 2617 nauczycieli z 477 szkół, którzy wzięli udział w badaniu DAR (day after recall); udział w projekcie badawczym był dobrowolny. Dobór próby był losowy (dwustopniowy schemat warstwowo-systematyczny). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że 85% badanych w ciągu ostatniego roku wykonywała nieodpłatną pracę na rzecz innych (charakter tej pracy miał częściej charakter indywidualny a praca była wykonywana częściej przez kobiety niż mężczyzn). Stwierdzono również, że ponad połowa ankietowanych wolała pracować w domu (53%), 8% – w szkole, 35% preferowało część czynności realizować w domu, a cześć w szkole, natomiast dla 4% miejsce pracy było bez znaczenia. Zdaniem 78% respondentów pensum nie jest ani za wysokie, ani za niskie, 1% nauczycieli przyznało, że jest zdecydowanie za wysokie, 4% – że raczej wysokie, 10% – że jest raczej za niskie, zaś 7% uważało je za zdecydowanie za niskie. W wyniku zrealizowanego projektu badawczego wyróżniono także 54 czynności wykonywane przez nauczycieli. Dominującymi składnikami czasu pracy nauczycieli okazały się taki czynności jak: prowadzenie lekcji, przygotowanie lekcji, prowadzenie innych zajęć, przygotowywanie innych zajęć oraz sprawdzanie prac. Suma godzinowa wszystkich czynności, które wykonują polscy pedagodzy, wyniosła 46 godzin i 40 minut tygodniowo. |