Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie stopnia gotowości studentów do ustawicznej edukacji, opis postaw pro- i antyrozwojowych oraz rozpoznanie preferowanych przez respondentów źródeł wiedzy, z których ewentualnie będą korzystać po zakończeniu studiów. Próbę badawczą stanowili studenci zarządzania i administracji Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej (studia pierwszego stopnia, tryb niestacjonarny), których poproszono o wypełnienie kwestionariusza ankiety. Ogółem zbadano 317 osób (w tym 187 kobiet i 130 mężczyzn), w wieku od 19 do 45 lat. Zdecydowana większość respondentów (86,44%) wyraziła gotowość do podjęcia dalszej edukacji. Wśród motywów kontynuowania nauki studenci wskazywali najczęściej potrzebę rozwoju (72,63%), następnie: korelację doskonalenia zawodowego z samooceną (33,52%), świadomość dezaktualizacji wiedzy (29,61%) oraz oczekiwania pracodawcy (21,79%). Przeważającą część osób niezainteresowanych rozwojem stanowiły osoby w wieku 19-35 lat. Ustalono, że negatywne nastawienie było spowodowane: przekonaniem o braku wpływu dalszej edukacji na pozycję w pracy (46,43%), koniecznością podjęcia wysiłku intelektualnego i finansowego (35,71%) oraz przeświadczeniem o większym znaczeniu układów w pracy niż rozwoju pracownika (17,86%). Źródłem wiedzy, z którego studenci planowali korzystać najczęściej po zakończeniu nauki, okazał się internet, w dalszej kolejności następne studia oraz specjalistyczne kursy. |