Abstrakt: |
Celem badania było poznanie motywów oraz postaw słuchaczy studiów podyplomowych wobec działań podejmowanych w ramach ustawicznego kształcenia. Założona próba badawcza wynosiła 300 ankiet, zrealizowaną próbę stanowiło 140 ankiet wypełnionych przez słuchaczy studiów podyplomowych o tematyce szeroko rozumianego zarządzania realizowanych przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. 85% badanych legitymowało się wyższym wykształceniem magisterskim; 15% posiadało dyplom ukończenia studiów wyższych (w tym: 5,7% studiów wyższych licencjackich oraz 8,7% wyższych inżynierskich); 29,1% stanowili absolwenci studiów technicznych, 28,4% ekonomicznych, 8,5% przyrodniczych, 6,3% administracji państwowej, 3,6% kierunków psychologiczno-pedagogicznych, 2,1% filologicznych. Wyniki badania wykazały, że 33,6% respondentów jest zdecydowanych, a 33,6% chciałoby kontynuować naukę w ciągu pięciu najbliższych lat, natomiast 17,1% raczej nie podejmie dalszych działań edukacyjnych. Najbardziej zdeterminowaną grupą osób zamierzających dalej się kształcić okazali się słuchacze w wieku od 26 do 30 lat. W zależności od wagi wyróżniono trzy grupy motywów ustawicznego kształcenia badanych: motywy bardzo ważne, ważne i mało ważne. Zdobycie i uzupełnienie kwalifikacji były dla 67,1% bardzo ważne, a ważne dla 27,1%. W następnej kolejności respondenci wymieniali chęć osobistego rozwoju (odpowiednio 47,1% i 34,3%), możliwość uzyskania w przyszłości wyższych zarobków (41,4% i 44,3%), uzyskanie dokumentu potwierdzającego posiadane kwalifikacje (39,6% i 43,6%) oraz warunek umożliwiający awans zawodowy (29,3% i 42,1%). Stwierdzono, że poza studiami podyplomowymi innymi popularnymi formami kształcenia ustawicznego wśród badanych były: kursy i szkolenia zawodowe prowadzone w ramach firmy, w której ankietowani pracowali (64,3%), samodzielne korzystanie z literatury i prasy fachowej (65,7%) oraz nauka języków obcych (57,1%). |