BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność zawodowa studentów jako przykład pozaakademickiej działalności młodych ludzi
Instytucja:
Data: październik 2009 – listopad 2009
Badacz: Milena Bącik, Przemysław Gawarkiewicz, Katarzyna Siewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania była praca zarobkowa studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Sondażem diagnostycznym przy zastosowaniu techniki ankiety objęto 90 osób studiujących dziennie na Wydziale Nauk Społecznych, w tym 53 kobiety i 37 mężczyzn. Badani byli zatrudnieni na umowę o pracę lub umowę zlecenie w wymiarze co najmniej 80 godzin miesięcznie. Niektórzy studenci zatrudnieni byli „na czarno”. Wyniki badania ujawniły, że miesięczny budżet ankietowanych studentów wynosił najczęściej 600-900 zł (74%). 26% studentów dysponowało budżetem przekraczającym 1300 zł, a 20% wynoszącym 100-1300 zł. Ponad połowa badanych podjęła decyzję o poszukiwaniu pracy już po pierwszym semestrze studiów (63%), część zaś już w pierwszych miesiącach studiowania (10%). Pozostali zdecydowali się po pierwszym roku (27%). Na pytanie o wpływ wysokości wsparcia udzielanego przez rodziców na podjęcie decyzji o podjęciu pracy znakomita większość studentów odpowiedziała, że gdyby wsparcie to było wystarczająco duże, nie podjęliby zatrudnienia (76%). Zdaniem badanych praca na studiach jest istotna przede wszystkim ze względu na zdobywanie doświadczenia zawodowego, następnie zaś nawiązywania znajomości. Mniej ważna okazała się dla nich możliwość sprawdzenia się w danym zawodzie, najmniej zaś – praca na rzecz przyszłej emerytury. Wśród korzyści wyciąganych z podjętej pracy, studenci wymieniali najczęściej zdobywanie doświadczenia (36,5%), następnie uczenie się stosunku do pracy i pracodawcy (23%) oraz zdobycie wiedzy, jakiej pracy unikać (18%). W większości przypadków studenci nie zamierzali jednak wykonywać w przyszłości obecnie podjętej pracy (69%). Badani planowali najczęściej kształcić się na studiach w ich obecnej specjalizacji (57%). W swojej pracy albo nie mieli możliwości (48%), albo nie chcieli (32%) korzystać z możliwości podnoszenia kwalifikacji i dokształcania się. Zapytani o użyteczność praktyk, staży i wolontariatu w zdobyciu satysfakcjonującej pracy, najczęściej odpowiadali, że mogą się przydać (39%), choć 17% uznało, że się nie przydają, a 22% deklarowało, że zdecydowanie się nie przydają.

Autorskie słowa kluczowe: aktywność zawodowa
Author's Keywords: professional activity
Deskryptory TESE: praca, studia wyższe, student, czynnik ekonomiczny, doświadczenie zawodowe
TESE descriptors: labour, higher education course, student, economic factor, professional experience
Publikacje:
  • Bącik, M., Gawarkiewicz, P. i Siewicz, K. (2010). Aktywność zawodowa studentów jako przykład pozaakademickiej działalności młodych ludzi. Przegląd Pedagogiczny, 1, 82-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"