Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażowy i zostało zrealizowane w celu oceny jakości opracowanych kwestionariuszy, a także weryfikacji wstępnych hipotez. Wśród sformułowanych założeń badawczych znalazły się m.in. następujące: młodzież częściej czyta po polsku niż pisze; pisanie zostanie ocenione jako umiejętność średnio przydatna w przyszłości; największą trudność w pisaniu będzie uczniom sprawiać tradycyjnie gramatyka i ortografia. Próbę badawczą stanowiło 64 uczniów (w tym 33 dziewczęta i 31 chłopców), którzy w roku przeprowadzanego badania przystępowali do egzaminu GCSE. 99% badanych było w wieku od 13 do 15 lat. Wśród respondentów połowa osób mieszkała w Wielkiej Brytanii od dwóch do sześciu lat, a druga – od ponad siedmiu lat lub od urodzenia. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdecydowana większość uczniów lubiła pisać po polsku (76,7% osób wychowanych w Polsce i aż 60% uczniów wychowanych w Wielkiej Brytanii lubiło pisać po polsku, a 23,5% i 26,6% raczej lubiło). Okazało się również, że zdecydowana większość uczestników badania (odpowiednio 76,6% i 56,6%) uważała umiejętność pisania po polsku za przydatną lub raczej przydatną (20,6% i 30%) bez względu na długość pobytu w Wielkiej Brytanii. |