Abstrakt: |
Przedmiotem badania był poziom wiedzy geometrycznej sześciolatków. Nauczycieli natomiast poproszono o opinie na temat kształtowania tego typu pojęć w placówkach przedszkolnych. W doniesieniu prezentowane są wyniki badania nauczycieli. W projekcie badawczym wzięło udział łącznie 211 sześciolatków i 42 nauczycieli przedszkoli. Wśród dzieci przeprowadzono indywidualne badania testowe, a wśród nauczycieli rozprowadzono kwestionariusze ankiety. 83% badanych nauczycieli twierdziło, że lubią organizować zajęcia dla przedszkolaków poświęcone geometrii. Trzy osoby preferowały innego rodzaju zajęcia, a dwie skarżyły się na zbyt małą liczbę fachowych książek z tego zakresu na rynku wydawniczym. Większość badanych uważała, że dzieci prezentują przeciętny poziom wiedzy i umiejętności z zakresu geometrii. Znacznie rzadziej uznawano ten poziom za wysoki. Żadna z nauczycielek nie stwierdziła, że poziom umiejętności i wiedzy geometrycznej uczniów jest niski albo bardzo niski. Jak się okazało, nauczycielki uważały, że dzieci są średnio zainteresowane zajęciami z geometrii albo w ogóle nie wykazują zainteresowania nimi. Z przeprowadzonych obserwacji jednak wynikało, że dzieci z dużą ciekawością wykonywały zadania prezentowane im podczas takich lekcji. 71% respondentek twierdziło, że na ułatwienie pracy nad kształtowaniem pojęć geometrycznych wśród dzieci może wpłynąć lepsza sytuacja finansowa placówki przedszkolnej. Blisko dwie trzecie nauczycielek widziało potrzebę organizowania dodatkowych zajęć z geometrii dla dzieci borykających się z trudnościami w tym zakresie. |