BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność geometryczna małego dziecka
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Anna Tyl
Abstrakt:

Przedmiotem badania był poziom wiedzy geometrycznej sześciolatków. Nauczycieli natomiast poproszono o opinie na temat kształtowania tego typu pojęć w placówkach przedszkolnych. W doniesieniu prezentowane są wyniki badania nauczycieli. W projekcie badawczym wzięło udział łącznie 211 sześciolatków i 42 nauczycieli przedszkoli. Wśród dzieci przeprowadzono indywidualne badania testowe, a wśród nauczycieli rozprowadzono kwestionariusze ankiety. 83% badanych nauczycieli twierdziło, że lubią organizować zajęcia dla przedszkolaków poświęcone geometrii. Trzy osoby preferowały innego rodzaju zajęcia, a dwie skarżyły się na zbyt małą liczbę fachowych książek z tego zakresu na rynku wydawniczym. Większość badanych uważała, że dzieci prezentują przeciętny poziom wiedzy i umiejętności z zakresu geometrii. Znacznie rzadziej uznawano ten poziom za wysoki. Żadna z nauczycielek nie stwierdziła, że poziom umiejętności i wiedzy geometrycznej uczniów jest niski albo bardzo niski. Jak się okazało, nauczycielki uważały, że dzieci są średnio zainteresowane zajęciami z geometrii albo w ogóle nie wykazują zainteresowania nimi. Z przeprowadzonych obserwacji jednak wynikało, że dzieci z dużą ciekawością wykonywały zadania prezentowane im podczas takich lekcji. 71% respondentek twierdziło, że na ułatwienie pracy nad kształtowaniem pojęć geometrycznych wśród dzieci może wpłynąć lepsza sytuacja finansowa placówki przedszkolnej. Blisko dwie trzecie nauczycielek widziało potrzebę organizowania dodatkowych zajęć z geometrii dla dzieci borykających się z trudnościami w tym zakresie.

Deskryptory TESE: wiedza, matematyka, kompetencje, rozumowanie, rozwój dziecka
TESE descriptors: knowledge, mathematics, competence, reasoning, child development
Publikacje:
  • Tyl, A. (2010). Aktywność geometryczna małego dziecka. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 260-267). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"