BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2012
Kolejne lata cyklu: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 24 kwietnia 2012 – 26 kwietnia 2012
Badacz:
Abstrakt:

Egzamin gimnazjalny 2012 odbył się w dniach 24-26 kwietnia. Przystąpiło do niego ponad 403 tysiące uczniów trzecich klas gimnazjalnych. Część humanistyczna egzaminu dotyczyła zakresów: języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Ponadto w skład egzaminu wchodziły również części: matematyczno-przyrodnicza i z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Średni wynik uczniów z części dotyczącej języka polskiego wyniósł 65% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. W tej części egzaminu dziewczęta lepiej wypadły niż chłopcy – osiągnęły średni wynik wyższy o osiem punktów procentowych. Okazało się poza tym, że uczniowie szkół niepublicznych otrzymali średni wynik z tej części egzaminu wyższy o dwa punkty procentowe od uczniów z placówek publicznych. W przypadku części historycznej i z wiedzy o społeczeństwie średni wynik wyniósł 61% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. Taki sam średni wynik uzyskali także uczniowie ze stwierdzoną dysleksją rozwojową. Średni wynik uczniów ze szkół niepublicznych był wyższy o pięć punktów procentowych od wyniku gimnazjalistów uczących się w szkołach publicznych. W części matematycznej chłopcy wypadli lepiej od dziewcząt o jeden punkt procentowy, należy więc uznać, że wyniki uczniów obu płci były zbliżone. Najwyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców – o siedem punktów procentowych wyższe niż wyniki uczniów szkół wiejskich i z miast do 20 tys. mieszkańców. Jeśli chodzi natomiast o egzamin z języka nowożytnego, uczniowie najczęściej decydowali się na zdawanie języka angielskiego (84%) i niemieckiego (14%). 

Deskryptory TESE: gimnazjum, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, egzamin, efekt uczenia się, egzamin końcowy, płeć, czytanie, kompetencje językowe
TESE descriptors: lower secondary, study progress, re-assessment, examination, learning outcome, final examination, gender, reading, language skills
Publikacje:
  • Centralna Komisja Egzaminacyjna. (2012). Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2012. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/000000000000002012_gimnazjum2012/2012_Gimnazjum.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"