Obserwuj
Tytuł badania: |
Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2012 |
Kolejne lata cyklu: |
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
24 kwietnia 2012 – 26 kwietnia 2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Egzamin gimnazjalny 2012 odbył się w dniach 24-26 kwietnia. Przystąpiło do niego ponad 403 tysiące uczniów trzecich klas gimnazjalnych. Część humanistyczna egzaminu dotyczyła zakresów: języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Ponadto w skład egzaminu wchodziły również części: matematyczno-przyrodnicza i z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Średni wynik uczniów z części dotyczącej języka polskiego wyniósł 65% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. W tej części egzaminu dziewczęta lepiej wypadły niż chłopcy – osiągnęły średni wynik wyższy o osiem punktów procentowych. Okazało się poza tym, że uczniowie szkół niepublicznych otrzymali średni wynik z tej części egzaminu wyższy o dwa punkty procentowe od uczniów z placówek publicznych. W przypadku części historycznej i z wiedzy o społeczeństwie średni wynik wyniósł 61% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. Taki sam średni wynik uzyskali także uczniowie ze stwierdzoną dysleksją rozwojową. Średni wynik uczniów ze szkół niepublicznych był wyższy o pięć punktów procentowych od wyniku gimnazjalistów uczących się w szkołach publicznych. W części matematycznej chłopcy wypadli lepiej od dziewcząt o jeden punkt procentowy, należy więc uznać, że wyniki uczniów obu płci były zbliżone. Najwyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców – o siedem punktów procentowych wyższe niż wyniki uczniów szkół wiejskich i z miast do 20 tys. mieszkańców. Jeśli chodzi natomiast o egzamin z języka nowożytnego, uczniowie najczęściej decydowali się na zdawanie języka angielskiego (84%) i niemieckiego (14%). |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, egzamin, efekt uczenia się, egzamin końcowy, płeć, czytanie, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
lower secondary, study progress, re-assessment, examination, learning outcome, final examination, gender, reading, language skills |
Publikacje: |
- Centralna Komisja Egzaminacyjna. (2012). Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2012. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/000000000000002012_gimnazjum2012/2012_Gimnazjum.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.