BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Narkomania w szkołach podstawowych
Data: 1990
Badacz: Wanda Popławska
Abstrakt:

Sondaż diagnostyczny na temat narkomanii w szkołach podstawowych przeprowadzono w grupie 451 uczniów z klas V–VIII za pomocą ankiety (w niektórych szkołach przeprowadzano wywiady). 145 wypowiedzi było prawidłowych i poprawnych. Uczniowie uczęszczali do szkół – wybrano 60 – w województwach: łomżyńskim, suwalskim i białostockim. 270 uczniów pochodziło z rodzin robotniczych, 115 – inteligenckich, 85 – chłopskich. 332 osoby określiły warunki materialne, w których się wychowują, jako dobre, 67 – bardzo dobre, 56 – dostateczne, 15 – jako złe. 390 uczniów zdobywało wiedzę o narkomanii z prasy, radia i telewizji, 20 – od nauczycieli, 37 – od rówieśników, a 20 – od rodziców. 24 osoby przyznały się do prób narkotyzowania się. 17 spośród nich deklarowało zerwanie z nałogiem, jednak twierdzili, że utrzymują kontakty z narkomanami. Siedem osób nie chciało wypowiadać się na ten temat. Wyniki badań dowiodły, że szkoła nie odgrywa dostatecznej roli w profilaktyce uzależnienia od narkotyków. Podobnie środowisko domowe nie pełni funkcji uświadamiania młodzieży w zakresie tej problematyki.
 

Deskryptory TESE: narkomania, profilaktyka, choroba, zdrowie, resocjalizacja, terapia
TESE descriptors: drug abuse, prevention, illness, health, correctional education, therapy
Publikacje:
  • Popławska, W. (1991). Narkomania w szkołach podstawowych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 204-205.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"