Abstrakt: |
Sondaż diagnostyczny na temat narkomanii w szkołach podstawowych przeprowadzono w grupie 451 uczniów z klas V–VIII za pomocą ankiety (w niektórych szkołach przeprowadzano wywiady). 145 wypowiedzi było prawidłowych i poprawnych. Uczniowie uczęszczali do szkół – wybrano 60 – w województwach: łomżyńskim, suwalskim i białostockim. 270 uczniów pochodziło z rodzin robotniczych, 115 – inteligenckich, 85 – chłopskich. 332 osoby określiły warunki materialne, w których się wychowują, jako dobre, 67 – bardzo dobre, 56 – dostateczne, 15 – jako złe. 390 uczniów zdobywało wiedzę o narkomanii z prasy, radia i telewizji, 20 – od nauczycieli, 37 – od rówieśników, a 20 – od rodziców. 24 osoby przyznały się do prób narkotyzowania się. 17 spośród nich deklarowało zerwanie z nałogiem, jednak twierdzili, że utrzymują kontakty z narkomanami. Siedem osób nie chciało wypowiadać się na ten temat. Wyniki badań dowiodły, że szkoła nie odgrywa dostatecznej roli w profilaktyce uzależnienia od narkotyków. Podobnie środowisko domowe nie pełni funkcji uświadamiania młodzieży w zakresie tej problematyki.
|