Obserwuj
Tytuł badania: |
Informacja o wynikach kontroli warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych |
Instytucja: |
|
Data: |
4 kwietnia 2005 – 30 czerwca 2005 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem kontroli była ocena organizacji nauczania języków obcych w szkołach publicznych; zakresu dodatkowego nauczania języków obcych; kwalifikacji nauczycieli języków obcych; warunków lokalowych i wyposażenia w środki dydaktyczne do nauki języków obcych. Badanie przeprowadzono w 67 szkołach ze wszystkich województw. Wyniki badania pozwoliły na negatywną ocenę kontrolowanej rzeczywistości w zakresie nauczania języków obcych w szkołach publicznych. Zanotowano m.in.: niedopuszczalną liczebność grup zajęciowych (53,7%), stosowanie niedopuszczonych do użytku szkolnego programów nauczania (13,4%), brak kwalifikacji nauczycielskich i językowych kadry kształcącej uczniów (49,3%), brak realizacji minimum programowego w odpowiedniej liczbie godzin (3%). Okazało się, że najpowszechniej nauczanymi językami obcymi były: angielski (65,3%) i niemiecki (34,2%). Potwierdzono, że na poziom umiejętności językowych z danego języka obcego ma wpływ uczestnictwo ucznia w zajęciach pozaszkolnych tego dotyczących. Raport kończą rekomendacje dotyczące badanej rzeczywistości szkolnej, skierowane do Ministra Edukacji Narodowej. |
Deskryptory TESE: |
jakość nauczania, jakość kształcenia, język nauczania, język, szkolnictwo publiczne |
TESE descriptors: |
teaching quality, quality of education, teaching language, language, public education |
Publikacje: |
- Najwyższa Izba Kontroli. (2005). Informacja o wynikach kontroli warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych. Pobrane z https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/05/073/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.