Abstrakt: |
Badanie przydatności zawodowej nauczycieli matematyki przeprowadzono za pomocą ankiety samooceny wśród 200 nauczycieli szkół podstawowych i średnich w województwach: gorzowskim, legnickim, zielonogórskim. Kwestionariusz składał się z 30 pytań. 62% badanych ukończyło matematykę w wyższej szkole pedagogicznej, 30% na uniwersytecie, 8% w innych szkołach wyższych. Wśród ankietowanych było 85% kobiet; 78% wszystkich badanych mieszkało w mieście. Ponad 80% respondentów oceniło dobrze i bardzo dobrze swoje przygotowanie do zawodu. Przygotowanie do nauczania matematyki najwyżej oceniają nauczyciele szkół podstawowych (70%), w przypadku nauczycieli szkół średnich wskaźnik ten wyniósł 22%. Pomimo że nauczyciele dość wysoko oceniają swoje przygotowanie merytoryczne, obserwacje lekcji matematyki wskazują, że opanowali oni wiedzę jedynie pamięciowo, bez wnikania w jej istotę. Nauczyciele zauważają brak przygotowania ogólnopedagogicznego w zakresie m.in. rozumienia psychiki uczniów, realizacji zagadnień wychowawczych i słabej umiejętności wiązania teorii pedagogiczno-psychologicznej z praktyką w szkole. Nauczyciele w większości deklarowali, że są dobrze przygotowani metodycznie, m.in. w zakresie konstruowania konspektów, poprawnej interpretacji programu nauczania, organizacji klasy i funkcji wychowawczych. 36% badanych bało się, przed podjęciem pracy w szkole, trudności wychowawczych, z problemami tego typu zetknęło się 33% respondentów. 20% ankietowanych oceniło bardzo dobrze swoje przygotowanie do pełnienia funkcji wychowawcy klasy. Na podstawie wyników badania wyciągnięto następujące wnioski: wskaźnik samooceny w zakresie przygotowania merytorycznego, ogólnopedagogicznego i metodycznego jest bardzo dobry i wynosi blisko 80%; wskaźnik zadowolenia z wykonywanej pracy na poziomie dobrym i bardzo dobrym wynosi 60%; najsłabiej nauczyciele ocenili swoje przygotowanie wychowawcze do pracy w szkole; absolwenci studiów niematematycznych byli bardziej zadowoleni z pracy niż absolwenci studiów matematycznych; przyczyn słabego przygotowania do nauczania matematyki nauczyciele upatrywali w brakach w programie nauczania podczas studiów. |