Abstrakt: |
Celem badania było porównanie efektywności metod badawczych przy realizacji linii tematycznej Ochrona i kształtowanie środowiska z innymi metodami nauczania. Badaniami objęto 250 uczniów klas piątych i szóstych sześciu szkół podstawowych w województwie kieleckim, których wyposażenie w środki dydaktyczne było wystarczająco dobre. Klasy kontrolne wytypowano w oparciu o test diagnostyczny, wybrano do tej grupy dwie klasy piąte i dwie szóste, które uzyskały najlepsze wyniki. W klasach eksperymentalnych lekcje prowadzono według konspektów przygotowanych w Pracowni Dydaktyki Biologii WSP w Kielcach. Po pięciu jednostkach lekcyjnych dla klas piątych i sześciu dla szóstych zmierzono osiągnięcia uczniów za pomocą dwóch testów (oddzielne dla każdego poziomu, oba zawierały po 22 zadania wielokrotnego wyboru i po trzy zadania typu laboratoryjnego). Wyniki ujawniły, że w uczniowie klas piątych z grupy eksperymentalnej uzyskali średnio o 8,7% lepsze wyniki niż grupa kontrolna, a w klasach szóstych – o 13,5%. W celu sprawdzenia trwałości wiedzy nabytej przez uczniów po miesiącu jeszcze raz przeprowadzono test dla wszystkich klas. Okazało się, że w klasach piątych przewaga grupy eksperymentalnej nad kontrolną wzrosła do 8,9%, a w klasach szóstych do 19,2%. Test t-Studenta potwierdził istotność statystyczną różnic między średnimi wynikami. |