BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody badawcze w nauczaniu ochrony i kształtowania środowiska
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Lesława Nowak
Abstrakt:

Celem badania było porównanie efektywności metod badawczych przy realizacji linii tematycznej Ochrona i kształtowanie środowiska z innymi metodami nauczania. Badaniami objęto 250 uczniów klas piątych i szóstych sześciu szkół podstawowych w województwie kieleckim, których wyposażenie w środki dydaktyczne było wystarczająco dobre. Klasy kontrolne wytypowano w oparciu o test diagnostyczny, wybrano do tej grupy dwie klasy piąte i dwie szóste, które uzyskały najlepsze wyniki. W klasach eksperymentalnych lekcje prowadzono według konspektów przygotowanych w Pracowni Dydaktyki Biologii WSP w Kielcach. Po pięciu jednostkach lekcyjnych dla klas piątych i sześciu dla szóstych zmierzono osiągnięcia uczniów za pomocą dwóch testów (oddzielne dla każdego poziomu, oba zawierały po 22 zadania wielokrotnego wyboru i po trzy zadania typu laboratoryjnego). Wyniki ujawniły, że w uczniowie klas piątych z grupy eksperymentalnej uzyskali średnio o 8,7% lepsze wyniki niż grupa kontrolna, a w klasach szóstych – o 13,5%. W celu sprawdzenia trwałości wiedzy nabytej przez uczniów po miesiącu jeszcze raz przeprowadzono test dla wszystkich klas. Okazało się, że w klasach piątych przewaga grupy eksperymentalnej nad kontrolną wzrosła do 8,9%, a w klasach szóstych do 19,2%. Test t-Studenta potwierdził istotność statystyczną różnic między średnimi wynikami.

Deskryptory TESE: biologia, metodyka, ochrona środowiska, szkoła podstawowa, program nauczania
TESE descriptors: biology, learning theory, environmental protection, primary school, curriculum
Publikacje:
  • Nowak, L. (1991). Metody badawcze w nauczaniu ochrony i kształtowania środowiska. Biologia w Szkole, 4, 219-225.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"