BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakiego wsparcia oczekuje młodzież?
Data: [1993]
Badacz: Marzanna Sutt
Abstrakt:

Celem badania było odpowiedzenie na pytanie, które osoby i grupy z otoczenia społecznego młodzieży udzielają jej wsparcia. Badaniem sondażowym objęto dobranych losowo 30 uczniów klas ósmych szkoły podstawowej (SP) i 30 uczniów klas trzecich średniej szkoły ogólnokształcącej (w sumie 42 dziewcząt i 18 chłopców). Badani mieli odpowiedzieć pisemnie na pięć pytań: jakie problemy przeżywasz obecnie i jakich spraw dotyczą trudne sytuacje, z którymi spotykasz się w swoim życiu w szkole i w domu; kto wspiera Cię w trudnych sytuacjach; jak myślisz, kto jeszcze mógłby udzielić Ci pomocy i wsparcia w szkole i poza środowiskiem szkoły; do kogo zwróciłbyś się z prośbą o pomoc w rozwiązywaniu Twoich problemów; kogo nie poprosiłbyś o wsparcie? Wyjaśnij dlaczego. Sondaż wykazał, że uczniowie mają przede wszystkim problemy w szkole, polegające na trudnościach w uczeniu się poszczególnych przedmiotów, braku chęci i motywacji do nauki, konfliktach i nieporozumieniach z nauczycielami. Problemy nasilały się wyraźnie u uczniów szkoły średniej. Ponad 1/3 uczniów klas ósmych i połowa uczniów klas trzecich liceum ogólnokształcącego (LO) wymieniała jako poważne i trudne do rozwiązywania problemy w rodzinie. Dla 1/3 badanych szkoły podstawowej i 1/5 szkoły średniej ważne były problemy emocjonalne, a także wiążące się z przeżywaniem przyjaźni i miłości (1/5 uczniów SP i 1/6 uczniów LO). Stosunkowo rzadko wskazywano problemy egzystencjalne. Młodzież twierdziła, że w trudnych sytuacjach otrzymuje wsparcie przede wszystkim od rodziny, najczęściej od rodziców, głównie matek. Obie grupy uczniów miały wysokie poczucie wsparcia ze strony rodziny. Ponad połowa badanych wskazała jako grupę wsparcia przyjaciół i kolegów. Tylko jeden uczeń wskazał nauczyciela. Wielu badanych, zwłaszcza ze szkoły średniej, stwierdziło, że nie ma takiej osoby, która udzieliłaby im jakiegokolwiek wsparcia; uczniowie ci podkreślali swoje osamotnienie i bezsilność. Wszyscy badani mieli poczucie, że otrzymywane przez nich wsparcie jest niewystarczające. Niektórzy mieli świadomość, że osobami wspierającymi mogliby być nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy szkolni, psycholodzy. Młodzież widziała jednak trudność polegającą na znalezieniu sposobu prowadzącego do nawiązania z nauczycielami wspomagających relacji i do budowania wzajemnego porozumienia. Potrzebne wydaje się podjęcie takich działań, które uczyłyby młodych ludzi poszukiwania wsparcia w swoim środowisku i właściwego wykorzystania tego wsparcia oraz kształtowania w środowisku rówieśniczym, rodzinnym i szkolnym klimatu sprzyjającego pomocy i wspomaganiu.

Deskryptory TESE: młodzież, relacja rodzice – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, trudności w nauce, rodzina
TESE descriptors: youth, parent-child relation, teacher-student relation, learning difficulty, family
Publikacje:
  • Sutt, M. (1994). Jakiego wsparcia oczekuje młodzież? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 25-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"