Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii rodziców o przedszkolu. Pytano o: kontakt rodziców z przedszkolem, wpływ rodziców na funkcjonowanie placówki, ocenę pracy nauczyciela, proponowane zmiany w funkcjonowaniu przedszkola, cechy nauczyciela pożądane w pracy z dzieckiem. Badaniem objęto rodziców czterolatków z 84 przedszkoli miejskich i wiejskich z 24 województw. Okazało się, że prawie wszyscy rodzice byli zadowoleni z placówki, do której uczęszczały ich dzieci. Dla 19% rodziców wysłanie dziecka do przedszkola było koniecznością z powodu pracy. Jednak 98% badanych przedszkole traktowało jako placówkę opiekuńczo-wychowawczą. Dla 44,5% respondentów uczęszczanie dziecka do przedszkola było nie tylko koniecznością, lecz także spełniało funkcje edukacyjne. Do powodów zadowolenia z placówki rodzice zaliczali: zaspokajanie potrzeb rozwojowych dziecka, dobre samopoczucie dziecka w przedszkolu, dobrą opiekę, spełnienie oczekiwań. Rodzice ze wsi częściej kontaktują się z placówką niż rodzice z miasta. Zauważono także, że to rodzice są bardziej otwarci na kontakty z przedszkolem niż przedszkole na kontakty z rodzicami wychowanków. Najczęstszą formą kontaktu jest rozmowa z nauczycielem podczas odbierania dziecka. Jedynie 17% badanych pomagało nauczycielom w organizowaniu zajęć, 4% badanych kontaktowało się z przedszkolem w sprawie pomocy finansowej dla instytucji. Najczęstszą formą kontaktu proponowaną przez przedszkole jest wywiadówka (56%), następnie bezpośrednie rozmowy z nauczycielem (41%) oraz zajęcia otwarte dla rodziców (36%). Dla 89% rodziców najważniejsza w przypadku nauczyciela jest jego osobowość. Dla 72% badanych było to przygotowanie zawodowe. 34% respondentów wymieniało płeć nauczyciela jako warunkującą jakość jego pracy z dzieckiem. Dla 45% rodziców ważne było doświadczenie zawodowe nauczyciela. Do najważniejszych cech osobowościowych rodzice zaliczali: cierpliwość, serdeczność, miłość do dzieci, życzliwość, łagodność, opiekuńczość. |