BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co rodzice myślą o przedszkolu?
Data: [1993]
Badacz: Małgorzata Karwowska-Struczyk
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii rodziców o przedszkolu. Pytano o: kontakt rodziców z przedszkolem, wpływ rodziców na funkcjonowanie placówki, ocenę pracy nauczyciela, proponowane zmiany w funkcjonowaniu przedszkola, cechy nauczyciela pożądane w pracy z dzieckiem. Badaniem objęto rodziców czterolatków z 84 przedszkoli miejskich i wiejskich z 24 województw. Okazało się, że prawie wszyscy rodzice byli zadowoleni z placówki, do której uczęszczały ich dzieci. Dla 19% rodziców wysłanie dziecka do przedszkola było koniecznością z powodu pracy. Jednak 98% badanych przedszkole traktowało jako placówkę opiekuńczo-wychowawczą. Dla 44,5% respondentów uczęszczanie dziecka do przedszkola było nie tylko koniecznością, lecz także spełniało funkcje edukacyjne. Do powodów zadowolenia z placówki rodzice zaliczali: zaspokajanie potrzeb rozwojowych dziecka, dobre samopoczucie dziecka w przedszkolu, dobrą opiekę, spełnienie oczekiwań. Rodzice ze wsi częściej kontaktują się z placówką niż rodzice z miasta. Zauważono także, że to rodzice są bardziej otwarci na kontakty z przedszkolem niż przedszkole na kontakty z rodzicami wychowanków. Najczęstszą formą kontaktu jest rozmowa z nauczycielem podczas odbierania dziecka. Jedynie 17% badanych pomagało nauczycielom w organizowaniu zajęć, 4% badanych kontaktowało się z przedszkolem w sprawie pomocy finansowej dla instytucji. Najczęstszą formą kontaktu proponowaną przez przedszkole jest wywiadówka (56%), następnie bezpośrednie rozmowy z nauczycielem (41%) oraz zajęcia otwarte dla rodziców (36%). Dla 89% rodziców najważniejsza w przypadku nauczyciela jest jego osobowość. Dla 72% badanych było to przygotowanie zawodowe. 34% respondentów wymieniało płeć nauczyciela jako warunkującą jakość jego pracy z dzieckiem. Dla 45% rodziców ważne było doświadczenie zawodowe nauczyciela. Do najważniejszych cech osobowościowych rodzice zaliczali: cierpliwość, serdeczność, miłość do dzieci, życzliwość, łagodność, opiekuńczość.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, nauczyciel, postawa, rodzice, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: pre-primary education, pre-primary institution, teacher, attitude, parents, parent participation
Publikacje:
  • Karwowska-Struczyk, M. (1994). Co rodzice myślą o przedszkolu? Na podstawie badań ankietowych. Wychowanie w Przedszkolu, 2, 74-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"