BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Bez stresów. Stopień z WF
Data: grudzień 1989
Badacz: Maria Michalczyk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów na temat ocen z kultury fizycznej. Objęto nim uczniów z klas piątych (N = 736) i ósmych (N = 956) szkół podstawowych województwa kieleckiego. Badanym zadano trzy pytania: Jaką wystawiają sobie ocenę z kultury fizycznej na siedmiostopniowej skali (5, 4+, 4, 3+, 3, 3-, 2)? Czy chcieliby, aby stopnie z kultury fizycznej były nadal literalne? Jeśli nadal byliby oceniani z tego przedmiotu, to czy woleliby być oceniani przez samą klasę, klasę wraz z nauczycielem czy samego nauczyciela? Odpowiedzi uczniów zestawiono ze sporządzonymi przez nauczycieli kultury fizycznej listami ocen na siedmiostopniowej skali. 60,3% uczniów wystawiło sobie ocenę adekwatną do ocen nauczycielskich (w klasach ósmych odsetek ten był wyższy i wyniósł 68,2%). Zaobserwowano również oceny zawyżone w stosunku do nauczycielskich (nawet o dwa stopnie) – w klasach piątych stanowiły one 30,9%, a w klasach ósmych 28,2%. Za utrzymaniem ocen z wychowania fizycznego opowiedziało się 32,08% piątoklasistów i tylko 13% ósmoklasistów. Przy przybliżonej proporcji chłopców i dziewcząt za utrzymaniem oceny z kultury fizycznej opowiedziało się dwa razy więcej chłopców niż dziewcząt. Najczęściej byli to uczniowie oceniani na 5, rzadziej na 4, tylko w dziewięciu przypadkach na 3. Zanotowano kilka spontanicznych wypowiedzi pisemnych uczennic, w których opowiadały się za zaliczeniową formą oceny z kultury fizycznej; postulowały bardziej relaksującą atmosferę na lekcjach, która nie wiązałaby się z lękiem przed ocenami; argumentowały, że niektóre oceny są niesprawiedliwe; prosiły o więcej godzin tego przedmiotu.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, ocena koleżeńska, ocena uczących się, samoocena, ocenianie, szkoła podstawowa
TESE descriptors: physical education, peer evaluation, evaluation of students, self-evaluation, marking, primary school
Publikacje:
  • Michalczyk, M. (1990). Bez stresów. Stopień z WF. Głos Nauczycielski, 22, 7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"