Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów na temat ocen z kultury fizycznej. Objęto nim uczniów z klas piątych (N = 736) i ósmych (N = 956) szkół podstawowych województwa kieleckiego. Badanym zadano trzy pytania: Jaką wystawiają sobie ocenę z kultury fizycznej na siedmiostopniowej skali (5, 4+, 4, 3+, 3, 3-, 2)? Czy chcieliby, aby stopnie z kultury fizycznej były nadal literalne? Jeśli nadal byliby oceniani z tego przedmiotu, to czy woleliby być oceniani przez samą klasę, klasę wraz z nauczycielem czy samego nauczyciela? Odpowiedzi uczniów zestawiono ze sporządzonymi przez nauczycieli kultury fizycznej listami ocen na siedmiostopniowej skali. 60,3% uczniów wystawiło sobie ocenę adekwatną do ocen nauczycielskich (w klasach ósmych odsetek ten był wyższy i wyniósł 68,2%). Zaobserwowano również oceny zawyżone w stosunku do nauczycielskich (nawet o dwa stopnie) – w klasach piątych stanowiły one 30,9%, a w klasach ósmych 28,2%. Za utrzymaniem ocen z wychowania fizycznego opowiedziało się 32,08% piątoklasistów i tylko 13% ósmoklasistów. Przy przybliżonej proporcji chłopców i dziewcząt za utrzymaniem oceny z kultury fizycznej opowiedziało się dwa razy więcej chłopców niż dziewcząt. Najczęściej byli to uczniowie oceniani na 5, rzadziej na 4, tylko w dziewięciu przypadkach na 3. Zanotowano kilka spontanicznych wypowiedzi pisemnych uczennic, w których opowiadały się za zaliczeniową formą oceny z kultury fizycznej; postulowały bardziej relaksującą atmosferę na lekcjach, która nie wiązałaby się z lękiem przed ocenami; argumentowały, że niektóre oceny są niesprawiedliwe; prosiły o więcej godzin tego przedmiotu. |