Tytuł badania: |
Wykorzystywanie treści z zakresu wychowania społeczno-moralnego dzieci sześcioletnich w toku realizacji tematów kompleksowych |
Data: |
październik 1989 – marzec 1991 |
Badacz: |
Magdalena Grochowalska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było miejsce treści związanych z wychowaniem społeczno-moralnym w pracy pedagogicznej nauczycielek dzieci sześcioletnich. Badanie przeprowadzono w pięciu grupach sześciolatków z krakowskich przedszkoli. Wszystkie 10 nauczycielek z pięciu grup miało przygotowanie pedagogiczne. Nauczycielki twierdziły, że wychowanie moralno-społeczne zajmuje ważne miejsce w pracy z dziećmi. Codziennie albo prawie codziennie planowały uwzględnienie tych treści w pracy przedszkolnej z sześciolatkami. Dla siedmiu badanych nauczycielek metody słowne były szczególnie pożyteczne w stymulowaniu zachowań prospołecznych wśród dzieci. Osiem nauczycielek wykorzystywało w nauczaniu treści moralno-społecznych film, literaturę i inscenizacje teatralne. Badania wykazały jednak, że – mimo zapewnień nauczycielek – na pięć, sześć tematów planowanych do realizacji tylko jeden, dwa uwzględniały treści moralno-społeczne. Metody słowne wybierane przez nauczycielki mogą być niewystarczające w pracy z dziećmi zamkniętymi w sobie albo agresywnymi. Bardzo rzadko w praktyce wykorzystywano teatr kukiełkowy albo oglądanie filmu; realizacja treści sprowadzała się do pouczenia – przeczytania utworu i rozmowy z dziećmi na temat opowiadania. |
Deskryptory TESE: |
nauczanie, edukacja przedszkolna, metoda nauczania, jakość nauczania, wychowanie dziecka, wychowanie moralne, wychowanie społeczne |
TESE descriptors: |
teaching, pre-primary education, teaching method, teaching quality, child rearing, moral education, community studies |
Publikacje: |
- Grochowalska, M. (1994). Wykorzystywanie treści z zakresu wychowania społeczno-moralnego dzieci sześcioletnich w toku realizacji tematów kompleksowych. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 4-6.
|