BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystywanie treści z zakresu wychowania społeczno-moralnego dzieci sześcioletnich w toku realizacji tematów kompleksowych
Data: październik 1989 – marzec 1991
Badacz: Magdalena Grochowalska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było miejsce treści związanych z wychowaniem społeczno-moralnym w pracy pedagogicznej nauczycielek dzieci sześcioletnich. Badanie przeprowadzono w pięciu grupach sześciolatków z krakowskich przedszkoli. Wszystkie 10 nauczycielek z pięciu grup miało przygotowanie pedagogiczne. Nauczycielki twierdziły, że wychowanie moralno-społeczne zajmuje ważne miejsce w pracy z dziećmi. Codziennie albo prawie codziennie planowały uwzględnienie tych treści w pracy przedszkolnej z sześciolatkami. Dla siedmiu badanych nauczycielek metody słowne były szczególnie pożyteczne w stymulowaniu zachowań prospołecznych wśród dzieci. Osiem nauczycielek wykorzystywało w nauczaniu treści moralno-społecznych film, literaturę i inscenizacje teatralne. Badania wykazały jednak, że – mimo zapewnień nauczycielek – na pięć, sześć tematów planowanych do realizacji tylko jeden, dwa uwzględniały treści moralno-społeczne. Metody słowne wybierane przez nauczycielki mogą być niewystarczające w pracy z dziećmi zamkniętymi w sobie albo agresywnymi. Bardzo rzadko w praktyce wykorzystywano teatr kukiełkowy albo oglądanie filmu; realizacja treści sprowadzała się do pouczenia – przeczytania utworu i rozmowy z dziećmi na temat opowiadania.

Deskryptory TESE: nauczanie, edukacja przedszkolna, metoda nauczania, jakość nauczania, wychowanie dziecka, wychowanie moralne, wychowanie społeczne
TESE descriptors: teaching, pre-primary education, teaching method, teaching quality, child rearing, moral education, community studies
Publikacje:
  • Grochowalska, M. (1994). Wykorzystywanie treści z zakresu wychowania społeczno-moralnego dzieci sześcioletnich w toku realizacji tematów kompleksowych. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 4-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"