BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykroczenia uczniów. Jak im zapobiegać
Instytucja:
Data: październik 2003
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu określenia częstości wykroczeń popełnianych przez gimnazjalistów. Próbę badawczą stanowiło 1468 uczniów drugiej klasy (160 oddziałów) z 40 gimnazjów, których poproszono o wypełnienie ankiety. W badaniu zastosowano perspektywę świadka i ograniczono oszacowanie częstości wykroczeń do oddziału klasowego badanych oraz do poprzedniego roku szkolnego. Konstrukcja ankiety opierała się na następującym pytaniu: Jak często zdarzało się w zeszłym roku szkolnym, że uczniowie z Twojej klasy… [nazwa wykroczenia]? Wśród opcji odpowiedzi znalazły się cztery (o wartości skalowej od 1 do 4): nigdy (1), raz lub kilka razy w roku (2), raz lub kilka razy w miesiącu (3), raz lub kilka razy w tygodniu (4). Najczęstsze wykroczenia należały do kategorii nieposłuszeństwa – wśród nich na pierwszym miejscu nieodrabianie prac domowych (ze średnią indywidualnych oszacowań częstości wykroczeń wynoszącą 3,32). W dalszej kolejności znalazły się złośliwe przeszkadzanie na lekcji (3,14), spóźnianie się na lekcje (3,04), wagarowanie oraz palenie papierosów (po 2,62). Do wykroczeń najrzadziej występujących zaliczono z kolei te o charakterze odurzania się, tzn. spożywanie alkoholu (2,02), próbowanie narkotyków (1,36) oraz rozprowadzanie narkotyków (1,22). Trzecim typem wykroczeń były zachowania agresywne, wśród których najczęściej popełniano bicie (2,37) oraz prześladowanie innych uczniów (2,16), następnie – niszczenie wyposażenia szkoły (1,92), rozsiewanie plotek o nauczycielach (1,91), kradzieże (1,62), groźby i ordynarne zachowanie w stosunku do nauczyciela (1,60), wymuszanie pieniędzy (1,50) oraz popychanie nauczycieli (1,39). W badaniu potwierdzono założenie o powstrzymującym wpływie samorządności na częstość występowania wykroczeń. Okazało się, że szkoły wiejskie były bardziej demokratyczne niż gimnazja miejskie. Dodatkowo ujawniono, że jedynie odurzanie się było skorelowane dodatnio ze średnią statusu w oddziale klasowym. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem poziom narkotyzowania się i upijania był nieco wyższy w klasach o przewadze dzieci przedsiębiorców i urzędników niż w oddziałach, w których uczyły się dzieci przede wszystkim robotników i rolników.

Deskryptory TESE: uczeń, zachowania, postawa, atmosfera w klasie, bezpieczeństwo, gimnazjum, klasa, narkomania, ocena uczących się, przemoc szkolna, przestępczość, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: pupil, behaviour, attitude, classroom climate, safety, lower secondary, class, drug abuse, evaluation of students, bullying, dellinquency, teacher-student relation
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2009). Wykroczenia uczniów. Jak im zapobiegać. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 83-93). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"