BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykrywanie związku przyczynowo-skutkowego w sytuacjach moralnych przez dzieci dziesięcioletnie
Typ badania: ewaluacyjne
Data: [1999]
Badacz: Marzenna Magda-Adamowicz
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki ma wpływ technika swobodnych tekstów na wykrywanie związków przyczynowo-skutkowych przez trzecioklasistów? Badaniem objęto 240 uczniów z województwa legnickiego; zastosowano eksperyment pedagogiczny z pomiarem wstępnym i ostatecznym za pomocą tego samego testu (osiem niedokończonych opowiadań). Wyniki poddano analizie ilościowej i jakościowej (uwzględnienie przez dzieci opisu, wyjaśnienia, wyjaśnienia z nazwaniem relacji przyczynowo-skutkowej). Klasy trzecie, które uzyskały niższe wyniki ze wstępnego testu wykrywania związków przyczynowo-skutkowych, stanowiły grupę eksperymentalną; wprowadzono w niej technikę tekstu swobodnego na lekcjach języka polskiego (osiem dwugodzinnych jednostek lekcyjnych; treści dotyczące moralności), w grupie kontrolnej stosowano metody konwencjonalne. W pierwszym pomiarze 35% badanych nie ustaliło związku, 37,5% interpretacji tekstów swobodnych stanowił opis, 10,4% wyjaśnienie, 17,1% wyjaśnienie z nazwą relacji, globalny poziom umiejętności wynosił 65%; w drugim pomiarze odpowiednie odsetki wynosiły 9,2%, 36,7%, 31,3%, 22,8%, poziom globalny – 90%. W pierwszym pomiarze nie było różnicy istotnej statystycznie między wynikami obu grup; w drugim pomiarze grupa eksperymentalna uzyskała wyniki wyższe, istotnie statystycznie – potwierdzono hipotezę o wpływie stosowania techniki swobodnego tekstu na wykrywanie związku przyczynowo-skutkowego.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła podstawowa, rozwój poznawczy, rozumowanie, rozwiązywanie problemów, innowacja edukacyjna, czytanie, umiejętność czytania
TESE descriptors: pupil, primary school, cognitive development, reasoning, problem solving, educational innovation, reading,
Publikacje:
  • Magda, M. (1999). Wykrywanie związku przyczynowo-skutkowego w sytuacjach moralnych przez dzieci dziesięcioletnie. Nauczyciel i Szkoła, 2, 124-129.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"