Tytuł badania: |
Sposoby wykorzystania kontekstu plastycznego – reprodukcji dzieła malarskiego na lekcjach języka polskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Beata Gromadzka |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę sposobów wykorzystywania reprodukcji dzieł malarskich na lekcjach języka polskiego w gimnazjum i liceum. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety na próbie 388 uczniów szkół gimnazjalnych i 378 uczniów szkół licealnych, a także 14 nauczycieli języka polskiego w gimnazjum i 13 nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych z województwa wielkopolskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego. Badaczami byli studenci piątego roku filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyniki badania pozwoliły na opracowanie następujących zagadnień:
- Stan świadomości nauczyciela na temat możliwości i celowości wykorzystania kontekstu plastycznego na lekcjach języka polskiego.
- Rola podręcznika w kreowaniu obrazu kultury na podstawie zestawień literacko-malarskich wykorzystywanych na lekcjach języka polskiego, zasadność zestawień i możliwości, jakie niesie materiał podręcznikowy.
- Wybory dokonywane przez prowadzącego do lekcyjnych spotkaniach: obraz – utwór literacki, częstotliwość wykorzystywania obrazu malarskiego na lekcji języka polskiego i funkcji, w jakiej jest na niej obecny.
- Poziom rozumienia przez nauczyciela i uczniów pojęcia ekfrazy i przekładu intersemiotycznego.
- Postawy uczniów wobec obecnych w podręcznikach propozycji literacko-plastycznych, przede wszystkim roli motywacyjnej podręcznika i kształtowania kompetencji odbioru dzieła sztuki: literackiej i malarskiej.
- Funkcjonalność materiału plastycznego na lekcji, jego współistnienie i konkurencyjność wobec materiału literackiego.
- Sprawność i wyobraźnia dydaktyczna nauczycieli w wykorzystaniu materiału literackiego i plastycznego.
|
Deskryptory TESE: |
edukacja plastyczna, sztuka, edukacja artystyczna, podręcznik, gimnazjum, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
drawing, art, art education, textbook, lower secondary, secondary school |
Publikacje: |
- Gromadzka, B. (2009). Widząc – rozumieć : Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
|