BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sposoby wykorzystania kontekstu plastycznego – reprodukcji dzieła malarskiego na lekcjach języka polskiego
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Beata Gromadzka
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę sposobów wykorzystywania reprodukcji dzieł malarskich na lekcjach języka polskiego w gimnazjum i liceum. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety na próbie 388 uczniów szkół gimnazjalnych i 378 uczniów szkół licealnych, a także 14 nauczycieli języka polskiego w gimnazjum i 13 nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych z województwa wielkopolskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego. Badaczami byli studenci piątego roku filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyniki badania pozwoliły na opracowanie następujących zagadnień:

  1. Stan świadomości nauczyciela na temat możliwości i celowości wykorzystania kontekstu plastycznego na lekcjach języka polskiego.
  2. Rola podręcznika w kreowaniu obrazu kultury na podstawie zestawień literacko-malarskich wykorzystywanych na lekcjach języka polskiego, zasadność zestawień i możliwości, jakie niesie materiał podręcznikowy.
  3. Wybory dokonywane przez prowadzącego do lekcyjnych spotkaniach: obraz – utwór literacki, częstotliwość wykorzystywania obrazu malarskiego na lekcji języka polskiego i funkcji, w jakiej jest na niej obecny.
  4. Poziom rozumienia przez nauczyciela i uczniów pojęcia ekfrazy i przekładu intersemiotycznego.
  5. Postawy uczniów wobec obecnych w podręcznikach propozycji literacko-plastycznych, przede wszystkim roli motywacyjnej podręcznika i kształtowania kompetencji odbioru dzieła sztuki: literackiej i malarskiej.
  6. Funkcjonalność materiału plastycznego na lekcji, jego współistnienie i konkurencyjność wobec materiału literackiego.
  7. Sprawność i wyobraźnia dydaktyczna nauczycieli w wykorzystaniu materiału literackiego i plastycznego.
Deskryptory TESE: edukacja plastyczna, sztuka, edukacja artystyczna, podręcznik, gimnazjum, szkoła średnia
TESE descriptors: drawing, art, art education, textbook, lower secondary, secondary school
Publikacje:
  • Gromadzka, B. (2009). Widząc – rozumieć : Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"