Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka sposobów wykorzystywania czasu przez studentów szkół pedagogicznych. W badaniu wzięło udział łącznie 416 osób, w tym 206 studentów pierwszych lat studiów i 210 – ostatnich lat studiów. Respondenci studiowali w trzech wyższych szkołach pedagogicznych: jedna mieściła się w dużym mieście, druga – w mieście o średniej wielkości, a trzecia – w małym mieście. Studenci uczący się w szkole w wielkim mieście mieli – jak się okazało – lepiej wykształconych rodziców (26% z wyższym wykształceniem i 50% ze średnim), ale pochodzili z mniej zamożnych rodzin. Osoby uczące się w drugiej i trzeciej szkole miały gorzej wykształconych rodziców (50% ojców z wykształceniem podstawowym). Średnio studenci spędzali na uczelni 5,24 godz. dziennie. Studenci pierwszych lat studiów więcej czasu przebywali w szkole niż studenci ostatnich lat studiów, odpowiednio: sześć godz. i 4,54 godz. Dojazdy zajmowały wszystkim średnio godzinę dziennie. Przygotowanie się do zajęć trwało w obu grupach 2,30 godz. dziennie. Na odpoczynek studenci przeznaczali średnio dwie godz. dziennie, na sen – 7,18 godz. Obowiązki domowe zajmowały studentom pierwszych lat studiów nieco mniej czasu niż studentom ostatnich lat, odpowiednio: 1,42 i 2,18 godz. Zauważono ponadto, że studenci ze średnich i małych miast czas wolny przeznaczali na wykonywanie obowiązków domowych, a studenci z wielkiego miasta – na pracę zarobkową. Czas poświęcany nauce w domu był krótszy w przypadku studentów starszych lat. Mogło to być wynikiem lepszej sprawności uczenia się, zmian w programach nauczania albo objawem patologicznych zjawisk. |