BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody analizy zawartości przekazu w badaniu postaw wobec kultury fizycznej
Data: [1994] – [1995]
Badacz: Grażyna Kosiba
Abstrakt:

Celem badania było określenie miejsca, jakie w wyobrażeniach uczniów o szkole przyszłości zajmują wychowanie fizyczne i związane z nim problemy. W celu ujawnienia intencji, zainteresowań oraz innych cech nadawcy, świadczących o nastawieniu do kultury fizycznej, wykorzystano metodę analizy zawartości przekazu. Analizie poddano pisane anonimowo na lekcji języka polskiego wypracowania 140 uczennic i uczniów klas szóstych i siódmych jednej z krakowskich szkół podstawowych na temat Jak wyobrażasz sobie program szkoły XXI wieku? Uczniowie nie znali przeznaczenia prac. Wypowiedzi uczniów szczegółowo przeanalizowano pod kątem występowania możliwie jednoznacznie skategoryzowanych treści dotyczących kultury fizycznej w szkole. Za jednostki kategoryzacji przyjęto: frekwencję zagadnień reprezentatywnych dla danego problemu oraz ich zróżnicowanie tematyczne, frekwencję wyrazów (pojęć) reprezentatywnych dla danego problemu. W wypracowaniach wychowanie fizyczne i problemy z nim związane zajęły konkretne miejsce. 93,5% badanych poruszyło ten temat w swoich pracach; 37,1% uczniów poruszyło przynajmniej dwa zagadnienia związane z problemem, a 56,4% – jedno. W pracach dominowały wypowiedzi dotyczące zwiększenia liczby godzin WF-u w tygodniu. 74,3% uczniów chciałoby uczęszczać na lekcje z tego przedmiotu częściej niż dwa razy w tygodniu. W 58,6% prac poruszano problem wyposażenia szkoły w lepszy sprzęt sportowy. Badani wypowiadali się również na temat zajęć międzylekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Spośród 46 wypowiedzi 12 dotyczyło organizacji przerw międzylekcyjnych w postaci gier i zabaw ruchowych oraz innych form aktywności ruchowej; 26 uczniów wyraziło chęć korzystania w dowolny sposób i w dowolnym czasie z sali gimnastycznej i sprzętu sportowego; osiem pozostałych dotyczyło uprawiania różnych dyscyplin sportu w szkole. W ramach zajęć pozaszkolnych pojawiał się problem korzystania z obiektów sportowych. Dominująca była chęć uczęszczania na pływalnię. Uczniowie wypowiadali się również na temat oceny z wychowania fizycznego (według 16,4% była ona niepotrzebna) i roli nauczyciela (20% stwierdziło, że powinien on być tylko inspiratorem, pozostawić pełną swobodę w doborze zadań, ćwiczeń na lekcji). Kilkunastu uczniów postulowało także uczynienie WF-u przedmiotem nieobowiązkowym, jednym z wielu do wyboru. W kilku wypracowaniach znalazły się wypowiedzi dotyczące znaczenia szkolnych zajęć ruchowych w pielęgnowaniu zdrowia i aktywności fizycznej. Odnotowano występowanie 376 pojęć związanych z badanym problemem; najczęstszymi były „wychowanie fizyczne” (132 wystąpienia), „sprzęt sportowy” (87), „obiekty sportowe” (28).

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprzęt sportowy, postawa wobec szkoły, uczeń, przerwa, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia pozaszkolne
TESE descriptors: physical education, sports equipment, attitude towards school, pupil, break, supervised study, out-of-school-hours provision
Publikacje:
  • Kosiba, G. (1995). Metody analizy zawartości przekazu w badaniu postaw wobec kultury fizycznej. Kultura Fizyczna, 9/10, 11-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"