Abstrakt: |
Przedmiotem badania było sprawdzenie możliwości wykorzystania na gruncie polskim testu służącego do wykrywania trudności w nauce matematyki u dzieci głuchych, który został skonstruowany przez Olofa Magne, pedagoga specjalnego i dydaktyka matematyki z Uniwersytetu Lund w Malmö. W badaniu wykorzystano zestawy zadań nr 15, 16 i 17 przeznaczone dla klasy piątej dziewięcioklasowej szkoły podstawowej, które planowano zastosować w badaniu uczniów klas V-VIII, jednak po zweryfikowaniu polskiego programu nauczania i możliwości uczniów zdecydowano się na zastosowanie ich wyłącznie w przypadku klas ósmych. Badanie objęło 37 ósmoklasistów ze szkoły podstawowej i 23 pierwszoklasistów ze szkoły zawodowej z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Głuchych w Przemyślu (łącznie 60 uczniów). Były to osoby z utratą słuchu powyżej 80 dB, o normalnym rozwoju umysłowym i z pozytywnymi wynikami w nauce. Analiza wyników ukazała, że uczniowie mieli najczęściej problemy z zadaniami dotyczącymi umiejętności obliczania pola figury geometrycznej (zadanie było w tym przypadku niekonwencjonalne, bowiem wymagało obliczenia pola będącego sumą kilku pól, czyli sumą iloczynów), odejmowania (niezależnie od typu odejmowania i rodzaju zadania), zapisu liczb cyframi (błędy wynikały w tym przypadku z nieumiejętności zamiany niższych rzędów dziesiętnych na wyższe), zmiany jednostek miar (ze złotych na grosze). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że test Olofa Magne może być wykorzystywany jako sprawdzian do oceny opanowania przez uczniów klas ósmych materiału z matematyki pod koniec roku szkolnego. Wykorzystanie testów wśród głuchoniemych uczniów wymaga podziału testu na kilka jednostek tematycznych, dodatkowej instrukcji słownej i pokazu rozwiązywania zadania, najlepsze efekty uzyskiwałoby się poprzez stosowanie testu w przypadku uczniów mających trudności w nauce matematyki w czasie zajęć wyrównawczych. Nauczyciel może dzięki testowi uzyskać informację na temat partii materiału, który nie został opanowany przez uczniów; trudności, jakie napotykają uczniowie w zadaniach; błędów, jakie popełniają oni w trakcie rozwiązywania przykładów. |