BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Możliwość wykorzystania testu Olofa Magne w klasie III szkoły podstawowej dla głuchych
Instytucja:
Data: 1988 – 1989
Badacz: Marzena Klaczak
Abstrakt:

Przedmiotem badania było sprawdzenie możliwości wykorzystania na gruncie polskim testu służącego do wykrywania trudności w nauce matematyki u dzieci głuchych, który został skonstruowany przez Olofa Magne, pedagoga specjalnego i dydaktyka matematyki z Uniwersytetu Lund w Malmö. W badaniu wykorzystano zestawy zadań nr 15, 16 i 17 przeznaczone dla klasy piątej dziewięcioklasowej szkoły podstawowej, które planowano zastosować w badaniu uczniów klas V-VIII, jednak po zweryfikowaniu polskiego programu nauczania i możliwości uczniów zdecydowano się na zastosowanie ich wyłącznie w przypadku klas ósmych. Badanie objęło 37 ósmoklasistów ze szkoły podstawowej i 23 pierwszoklasistów ze szkoły zawodowej z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Głuchych w Przemyślu (łącznie 60 uczniów). Były to osoby z utratą słuchu powyżej 80 dB, o normalnym rozwoju umysłowym i z pozytywnymi wynikami w nauce. Analiza wyników ukazała, że uczniowie mieli najczęściej problemy z zadaniami dotyczącymi umiejętności obliczania pola figury geometrycznej (zadanie było w tym przypadku niekonwencjonalne, bowiem wymagało obliczenia pola będącego sumą kilku pól, czyli sumą iloczynów), odejmowania (niezależnie od typu odejmowania i rodzaju zadania), zapisu liczb cyframi (błędy wynikały w tym przypadku z nieumiejętności zamiany niższych rzędów dziesiętnych na wyższe), zmiany jednostek miar (ze złotych na grosze). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że test Olofa Magne może być wykorzystywany jako sprawdzian do oceny opanowania przez uczniów klas ósmych materiału z matematyki pod koniec roku szkolnego. Wykorzystanie testów wśród głuchoniemych uczniów wymaga podziału testu na kilka jednostek tematycznych, dodatkowej instrukcji słownej i pokazu rozwiązywania zadania, najlepsze efekty uzyskiwałoby się poprzez stosowanie testu w przypadku uczniów mających trudności w nauce matematyki w czasie zajęć wyrównawczych. Nauczyciel może dzięki testowi uzyskać informację na temat partii materiału, który nie został opanowany przez uczniów; trudności, jakie napotykają uczniowie w zadaniach; błędów, jakie popełniają oni w trakcie rozwiązywania przykładów.

Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, szkoła podstawowa, matematyka, trudności w nauce, szkoła z internatem, specjalne potrzeby edukacyjne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się
TESE descriptors: special needs education, primary school, mathematics, learning difficulty, boarding school, special educational needs, re-assessment, learning outcome
Publikacje:
  • Klaczak, M. (1991). Możliwość wykorzystania testu Olofa Magne w klasie III szkoły podstawowej dla głuchych. Szkoła Specjalna, 2-3, 96-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"