BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania agresywne w sytuacjach frustracyjnych młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Dorota Skowrońska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu agresywności młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, a także kierunków, form i typów zachowań dominujących w sytuacjach frustracyjnych. Badaniem objęto 80 osób: 40 w grupie kryterialnej i 40 w grupie kontrolnej. W obu grupach było tyle samo chłopców i dziewcząt. W grupie kryterialnej znaleźli się uczniowie z zasadniczej szkoły zawodowej dla upośledzonych. Do grupy kontrolnej włączono młodzież z zasadniczej szkoły zawodowej dla młodzieży o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Badani byli w wieku od 13 do 15 lat. W grupie kontrolnej i kryterialnej około 80% badanych pochodziło z rodzin robotniczych. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Nastroje i humory A.H. Bussa i A. Durkee. Poziom frustracji zmierzono za pomocą Testu Frustracji Rosenzweiga. Badanie wykazało, że agresywność młodzieży upośledzonej i z normą intelektualną jest bardzo zbliżona. Różnice zaobserwowano jedynie w formach agresji – młodzież upośledzona znacznie częściej stosuje napastliwość fizyczną, zwłaszcza jeśli upośledzeni znajdują się w grupie równych sobie albo słabszych. Ponadto zaobserwowano, że upośledzeni umysłowo są bardziej podejrzliwi w porównaniu z rówieśnikami o normalnym rozwoju umysłowym. Wykazują jednak – w porównaniu z grupą kontrolną – mniejszy negatywizm. Czynnikiem różnicującym obie grupy młodzieży jest kierunek reakcji na frustrację: upośledzeni uczniowie reagują przede wszystkim ekstrapunitywnie, normalni – intrapunitywnie. Młodzież z grupy kontrolnej koncentrowała się na przeszkodzie; obrona ego jest charakterystyczna dla obu grup badanych uczniów.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, przemoc, przemoc szkolna, złe sprawowanie, przestępczość, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, kształcenie specjalne
TESE descriptors: special educational needs, violence, bullying, misconduct, dellinquency, disability, intellectual disability, special needs education
Publikacje:
  • Skowrońska, D. (1994). Zachowania agresywne w sytuacjach frustracyjnych młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 7, 65-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"