BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania agresywne upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a poziom ich wrażliwości moralnej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Dorota Skowrońska
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między zachowaniami agresywnymi upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a poziomem ich wrażliwości moralnej. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim są bardziej agresywni niż ich rówieśnicy w normie intelektualnej; upośledzonych umysłowo charakteryzuje niższy poziom wrażliwości moralnej niż ich normalnych rówieśników; istnieje zależność między wrażliwością moralną a zachowaniami agresywnymi w obu badanych grupach. Posłużono się: kwestionariuszem Nastroje i humory (Bussa i Durkeego) oraz metodą opowiadań T. Witkowskiego (do zbadania wrażliwości moralnej). W badanej grupie było 68 osób. W grupie eksperymentalnej znalazła się młodzież lekko upośledzona umysłowo, a w kontrolnej – młodzież o normalnym rozwoju intelektualnym. Uczniowie byli w wieku od 15 do 18 lat. Badanie pokazało, że poziom agresywności ogólnej młodzieży upośledzonej i o normalnym rozwoju intelektualnym jest zbliżony – młodzież upośledzona w stopniu lekkim nie była ani bardziej, ani mniej agresywna od rówieśników z grupy kontrolnej. Nie stwierdzono różnic na poziomie statystycznym w zakresie wrażliwości moralnej wśród uczniów upośledzonych i o normalnym rozwoju umysłowym. Zauważono korelację między wrażliwością moralną a zachowaniami agresywnymi, nieco silniejszą u upośledzonych, których obniżona wrażliwość moralna sprzyja przejawianiu zachowań agresywnych.

Deskryptory TESE: przemoc szkolna, przemoc, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, relacje interpersonalne, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie
TESE descriptors: bullying, violence, disability, intellectual disability, interpersonal relations, special educational needs, disadvantaged background
Publikacje:
  • Skowrońska, D. (1997). Zachowania agresywne upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a poziom ich wrażliwości moralnej. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 461-467.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"