Tytuł badania: |
Zachowania agresywne upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a poziom ich wrażliwości moralnej |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Dorota Skowrońska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między zachowaniami agresywnymi upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a poziomem ich wrażliwości moralnej. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim są bardziej agresywni niż ich rówieśnicy w normie intelektualnej; upośledzonych umysłowo charakteryzuje niższy poziom wrażliwości moralnej niż ich normalnych rówieśników; istnieje zależność między wrażliwością moralną a zachowaniami agresywnymi w obu badanych grupach. Posłużono się: kwestionariuszem Nastroje i humory (Bussa i Durkeego) oraz metodą opowiadań T. Witkowskiego (do zbadania wrażliwości moralnej). W badanej grupie było 68 osób. W grupie eksperymentalnej znalazła się młodzież lekko upośledzona umysłowo, a w kontrolnej – młodzież o normalnym rozwoju intelektualnym. Uczniowie byli w wieku od 15 do 18 lat. Badanie pokazało, że poziom agresywności ogólnej młodzieży upośledzonej i o normalnym rozwoju intelektualnym jest zbliżony – młodzież upośledzona w stopniu lekkim nie była ani bardziej, ani mniej agresywna od rówieśników z grupy kontrolnej. Nie stwierdzono różnic na poziomie statystycznym w zakresie wrażliwości moralnej wśród uczniów upośledzonych i o normalnym rozwoju umysłowym. Zauważono korelację między wrażliwością moralną a zachowaniami agresywnymi, nieco silniejszą u upośledzonych, których obniżona wrażliwość moralna sprzyja przejawianiu zachowań agresywnych. |
Deskryptory TESE: |
przemoc szkolna, przemoc, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, relacje interpersonalne, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie |
TESE descriptors: |
bullying, violence, disability, intellectual disability, interpersonal relations, special educational needs, disadvantaged background |
Publikacje: |
- Skowrońska, D. (1997). Zachowania agresywne upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a poziom ich wrażliwości moralnej. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 461-467.
|