BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Może zbyt mało pytamy młodzież wprost o sprawy z nią związane
Data: kwiecień 1991
Badacz: Leszek Mellibruda
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów w stosunku do myślenia o szkole w kategoriach zdrowia. Badaniem objęto 250 dziewcząt i chłopców z klas ósmych z czterech szkół podstawowych w Krakowie. Pytano uczniów m.in. o ocenę w skali dziesięciopunktowej, na ile szkoła jest dla nich zdrowa. Tylko 5,5% respondentów stwierdziło, że szkoła jest dla nich bardzo zdrowa; w subiektywnej ocenie 22% ósmoklasistów szkoła jest dla nich bardzo niezdrowa albo wręcz szkodliwa. 60% badanych czuło się skrajnie wyczerpanymi z powodu szkolnych obowiązków. Jedynie 14% respondentów odczuwało nieznaczne obciążenie nerwowe szkołą. Krzyk i podnoszenie głosu przez nauczyciela uczniowie uznali za najbardziej obciążające zdrowie wychowanków. Na drugim miejscu w odpowiedzi na to pytanie wymieniano złośliwość nauczyciela, na trzecim straszenie, na czwartym obojętność. Dopiero na piątym miejscu wymieniano klasówki i odpytywanie jako czynniki osłabiające zdrowie nerwowe ucznia. Pytanie o obciążające zachowania nauczyciela miało charakter otwarty. Skrajnie nasilony lęk przed nauczycielem odczuwało 22% respondentów, lęk o silnym natężeniu – aż 40% badanych ósmoklasistów. Niestety, dla 92% uczniów skojarzenie szkoły ze zdrowiem miało charakter negatywny; najczęściej łączono z tym zestawieniem takie pojęcia jak: stres, nerwy, nerwica, dom wariatów, brak czasu, zmęczenie, harówka.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, zdrowie, trudności w nauce, relacja nauczyciel – uczeń, rozwiązywanie problemów, postawa, niezadowolenie ze szkoły, konflikt
TESE descriptors: attitude towards school, health, learning difficulty, teacher-student relation, problem solving, attitude, school disaffection, conflict
Publikacje:
  • Mellibruda, L. (1993). Może zbyt mało pytamy młodzież wprost o sprawy z nią związane. Biuletyn Szkolny, 1, 13-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"